Waar komt de uitdrukking vandaan"Mijn naam is ironie"?

Toegevoegd na 5 dagen:
2 antwoorden waar ik veel van opsteek,kan er jammer genoeg maar een beste kiezen

13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

In het Nederlands bestaat de uitdrukking sowieso niet, althans, niet als uitdrukking. Ook in het Engels krijg je er eigenlijk geen hits op.

Het is dus geen vaststaande uitdrukking. Dat geldt wel voor het eerste stukje : 'my name is' of 'my middle name is'.
Dat wordt in het Engels veel gebruikt om een belangrijke eigenschap aan te geven door middel van een zelfstandig of ook wel bijvoeglijk naamwoord. Deze term zou dus gebruikt kunnen worden door iemand die doorgaans een ironisch gevoel voor humor heeft of goed de ironie van dingen kan doorzien.

Zo kun je voor elke denkbare eigenschap een ' my name is....' of 'my middle name is...' bedenken, die dus moet aangeven wat iemand goed bij zichzelf vindt passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien heb je twee uitdrukkingen abusievelijk aan elkaar verbonden. "Oh, ironie" (of zonder komma en met een uitroepteken aan het eind) en "Mijn naam is haas". De eerste uitdrukking wordt gebruikt om kortweg aan te geven dat iemand er schamper over denkt, honend, er wordt de spot mee gedreven.
Het tweede gezegde betekent dat iemand van niets weet. Het wordt meestal gebruikt als die persoon eigenlijk de schijn ophoudt. Dit gezegde is vermoedelijk afkomstig uit Duitsland. Daar leefde een rechtenstudent genaamd Karl Victor Hase, die rond 1855 een medestudent hielp nadat deze tijdens een duel iemand had gedood. Karl Victor was zo vriendelijk hem zijn persoonsbewijs te geven, zodat hij onder een andere identiteit via de grens bij Straatsburg naar Frankrijk kon vluchten om zich daar bij het vreemdelingenlegioen aan te sluiten. Hase ging hierna naar de autoriteiten en zei dat hij zijn identiteitsbewijs had verloren. Maar als de medestudent het in Frankrijk verliest wordt het gevonden en teruggestuurd naar de universiteit in Heidelberg. Hase wordt op het matje geroepen en moet voor de rechtbank verschijnen. De aankomend jurist wil zich daar niet laten kennen en zegt: "Mein Name ist Hase, ich verneine die Generalfragen, ich weiss von nichts." Zijn uitspraak werd in Duitsland een gezegde en raakte ook in Nederland bekend. De naam Hase is in het Nederlands verbasterd naar haas, maar heeft dus niets met de haas als dier te maken. Het is een eponiem.
Amadea