Waar komt de naam van mijn supermarkt vandaan?

Albert Hein, (Super) De Boer, Dirk: allemaal Eigennamen. Jumbo (=de Grote) snap ik ook. Maar wat is de betekenis van Aldi, Boni, C1000?

Toegevoegd na 15 minuten:
zoefff... rappe antwoorden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

C1000
In het Friese Dokkum startte Schuitema in 1978 onder de naam operatie ‘calculatie 1000’ met het experimenteren met een nieuwe formule. Het getal duizend staat voor duizend zeer laaggeprijsde artikelen. Deze winkel moet inspelen op de krappe beurs van de meeste Nederlanders in die tijd. De naam komt op zeer pragmatische wijze tot stand. De winkel in Dokkum was een Centra en had deze naam nog in zes rechthoekige letterbakken op de pui staan. De ‘C’ laat de projectgroep staan, van de ‘E’ werd alleen het middelste streepje gebruikt als verbindingsstreepje. Op de resterende bakken komt het cijfer duizend. Later wordt aan C1000 nog ‘voordeelmarkt’ toegevoegd. In 1981 komt aan het experiment een einde en wordt C1000 officieel een nieuwe winkelformule van Schuitema.

Voor andere supermarkten zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aldi staat voor "ALbrecht-DIscount

Theodor Paul Albrecht (Essen, 28 maart 1922 – aldaar 24 juli 2010) was een Duitse ondernemer. Samen met zijn broer Karl Albrecht richtte hij de supermarktketen Aldi (Albrecht-Discount) op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aldi is een afkorting van Albrecht Discount, vernoemd naar de oprichters: Theo en Karl Albrecht.

C1000 is voortgekomen uit de voormalige Centra-supermarkten, toen begin jaren '80 duizend producten in prijs werden verlaagd onder de noemer Operatie Calculatie 1000, afgekort C1000

De herkomst van de naam Boni is onbekend. Het meervoud van bonus in het Latijn wel boni. Van dat woord is ook het Franse woord bonus afgeleid.