Het werd vroeger in de scheepvaart gebruikt.
(kortstondige flauwte, de zeilen vangen even geen wind)

Het lijkt voort te komen uit het feit dat katten zich na een val weer heel snel herstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een van de betekenissen van katzwijm is windstilte ( bij warm weer). In katzwijm liggen betekent met een zeilschip, door gebrek aan wind, ronddrijven. Later ook gebruikt voor motorschepen, die door een gebrek aan de voortstuwing, stil komen te liggen. '
13 jaar geleden
Komt uit de scheepvaart, met name de binnenvaart als een zeilschip door stilvallende wind niet verder kon varen.