Het betekent schuld bij iemand hebben.
En het gaat zo vanaf de zeventiende eeuw gingen er mensen met ene krijt of een lei op een muur schrijven bij andere mensen wat hun schulden waren.
Dus om je schuld te laten zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Schulden werden vroeger met een krijtje genoteerd op een lei of op de muur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfde als mij :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Deze zegswijze betekent 'schulden hebben bij iemand'. Ze is al vanaf de zeventiende eeuw bekend en gaat terug op de gewoonte om iemands schulden met krijt op een lei of de wand te schrijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
In de tijd dat administratie niet met computers, niet met pen en papier, niet met potlood werd gedaan, werd er wel geschreven met krijt op een stuk hout of zo.
Dus de eerste vorm van kredietregistratie...
13 jaar geleden
Oeh, die weet ik ;) Vroeger ging men vaak naar een café, om eens lekker een biertje te drinken. Maar als z'n geld dan op was, kon hij niet meer betalen, maar hij had nog wel zin in een lekker pilsje. De barman gaf hem een pilsje, en zette een streepje op een krijtbordje. De man in kwestie stond nu bij de barman 'in het krijt'.