Wat is de oorsprong van dit liedje: schiet m dood in zn poot, leg m in een kistje, doe er dan wat water bij dan zwemt ie als een visje?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.2K

Het beste antwoord

Dat is: Toemba toemba toemba toemba toemba toemba toemba (2x).

Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/entertainment-muziek/muziek/varianten-liedje.125065

Toegevoegd na 9 minuten:
Dat was een canon. Het toemba werd aldoor herhaald, en de hoge stemmen zongen daar "la la la, la la la" bij (op de melodie waar later de andere tekst op bedacht werd).
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat liedje met de indianen kende ik inderdaad al, maar ik vroeg me eigenlijk af waar de "schiet m dood" versie vandaan kwam en wat nou de eigenlijke betekenis ervan is. Nochtans bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik wou eigenlijk alleen het liefst weten wat de herkomst/betekenis is van de tekst.
Amadea
10 jaar geleden
Het werd vroeger in jeugdkampen gezongen, en bij de padvinderij.
Er zal een keer een minder geliefde kampleider bij zijn geweest, wat aanleiding was voor die variatie...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Zelf dacht ik wel eens dat het misschien wel naar een gebeurtenis van vroeger verwees.

Andere antwoorden (2)

Net als veel van die oude spottende liedjes is vaak de herkomst niet te achterhalen, ik herinner me het nog als : Jan is dood, sakkerloot.
Dus die Jan zal in een grijs verleden vast ergens een bekend/ louche figuur geweest zijn waarop na zijn dood een liedje is gemaakt
10 jaar geleden
Goedemiddag,
Net kwam mijn man thuis met een uitgave over de 2e wereldoorlog, waarin een spotliedje op de NSB staat, hierbij de tekst:
Op de hoek van de straat staat een NSB'er
't is geen mens,' 't is geen dier,' 't is een farizeeër.
Met de krant in de hand, staat hij daar te venten
En verkoopt zijn Vaderland, voor slechts enkele centen.
Op de hoek van de straat staat een orgeldraaier
' 't is geen mens, ' 't is geen dier, 't is een landverraaier.
Schiet hem dood net als Koot, doe hem in een kissie
Doe er dan wat water bij, dan zwemt hij als een vissie.

Mijn vader vertelde vroeger van een NSB'er in Amsterdam, genaamd Koot, die flink te grazen was genomen en gedood, en de bijnaam "de langste man van Amsterdam" had gekregen door hor hij eruit had gezien na zijn dood...