Waarom zijn de meeste (alle?) theaterstoelen rood van kleur?

Picture for question
bamibal
2 jaar geleden
Het theater bij mij in de buurt heeft blauwe stoelen, maar dat is inderdaad wel een uitzondering.
https://www.musicalweb.nl/wp-content/uploads/2016/02/stadsschouwburg_velsen_3.jpg
Amadea
2 jaar geleden
Lees maar bij https://www.startpagina.nl/v/entertainment/vraag/28369/bioscoopstoelen-doorgaans-rood/

Het beste antwoord

Theaters
Het gebruik van rode stoelen gebeurde al in de negentiende eeuw bij theaters. Hier werd amusement geboden voor het hele gezin, met zangers, acrobaten en goochelaars. Variététheaters werden deze theaters genoemd.

Bioscopen
In het begin van de twintigste eeuw werden deze variététheaters verdrongen door de bioscopen. Het kleurgebruik namen de bioscopen over.

Rijkdom
In de tijd dat de theaters werden gebouwd, was rood een geliefde kleur. Daarnaast straalde het rijkdom uit.

Sfeer
Theaters en bioscopen kiezen vooral voor rood vanwege een bepaald gevoel. Rood zorgt voor spanning. Het is de kleur van de liefde en het geeft een gevoel van veiligheid. Rood draagt bij aan de sfeer.
Daarnaast is rood de eerste kleur die wegvalt in een theater als het zaallicht uitgaat.
En rood heeft het voordeel dat het licht niet gereflecteerd wordt. Erg praktisch als je iemand naar zijn plaats moet brengen met een zaklamp.