Dit wordt wel een “Traveler curtain” genoemd.
Het is het meest voorkomende gordijn op een podium. Het bestaat uit twee overlappende gordijnhelften die zijn bevestigd aan twee overlappende gordijnrailsecties.
De gordijndragers of -rollen die door de baan worden geleid, zijn met intervallen van 1 voet met de bovenrand van het gordijn verbonden. De treklijn wordt bevestigd aan de hoofddrager die de rest van het gordijn naar de open en gesloten positie trekt.
De gordijnen worden opgehangen aan een reeks korte kettingen die trimkettingen worden genoemd. Elke trimketting hangt aan een wielsamenstel dat een rol of drager wordt genoemd en die wordt ondersteund door en rolt langs de binnenkant van een horizontaal metalen kanaal of spoor.
Een zware hoofddrager ondersteunt de bewegende rand van het gordijn. De hoofddrager heeft vier wielen, terwijl alle andere dragers slechts twee wielen hebben. Een apparaat dat een eindstop wordt genoemd, voorkomt dat de hoofddrager uit zijn kanaal wordt getrokken. Direct onder elke drager en boven de ketting bevindt zich een oog waar de gordijnbedieningslijn doorheen gaat. De bedieningslijn loopt door twee katrollen die zich in de buurt van de bovenkant van de gordijnen bevinden, één aan elke kant van het podium, en dan naar beneden naar de vloer van het podium, waar het door een spanrol loopt.
Diagram van de machine die een voorgordijn van een reiziger omhoog houdt:
A) Gegroefd metalen kanaal; B) Vervoerder; C) As; D) Wielen; E) Oogje; F) Oog van drager G.) Trimketting.