Vinden uitgevers het fijn als je fouten uit door hen uitgegeven boeken haalt en die opstuurt, zodat ze die in een volgende druk kunnen verbeteren?

Of hebben ze daar al redacteuren voor en ben je alleen maar een zinloos betwetertje als je dat gaat doen?

Toegevoegd na 4 dagen:
(Misschien moet ik nog even toevoegen dat ik hiermee vooral typ- en spelfouten bedoelde, niet echt fouten in de verhaallijn want die vind ik niet zo vaak)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (2)

Dat ligt er maar aan.
Als je met die uitgeverij gaat corresponderen over een komma die op een foute plaats staat, dan zullen ze je snel zat zijn.
Maar als het een belangrijke fout is, waar nauwelijks discussie over mogelijk is, dan zullen ze je alleen maar dankbaar zijn, en sturen ze je misschien wel een gratis boek, voor de genomen moeite.
Die redacteuren zullen best heel veel fouten eruit gehaald hebben, maar niemand is onfeilbaar, dus dat er ergens nog een fout in zit, is goed mogelijk.

Toegevoegd na 4 dagen:
4 oktober n.a.v. uitbreiding van je vraag:
De kans op typ- en spelfouten acht ik heel klein. Uitgeverijen zullen daar heel veel zorg aan besteden, en ook de allerbeste checkers gebruiken die er zijn.
Mogelijk zal een door jou gesignaleerde fout, ook te maken kunnen hebben, met het feit dat er 2 soorten spelling zijn: de officiele spelling en de witte spelling.
De witte spelling is een soort boycot, en wordt gebruikt door o.a. Elsevier, Vrij Nederland, NOS, Trouw en Volkskrant. Of uitgevers ook de witte spelling gebruiken is
mij niet bekend. Een door jou gesignaleerde fout, zou dus te maken kunnen hebben met de vraag welke spelling je gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens.
Maar het heeft alleen zin als er een volgende uitgave van het boek komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! Ik ben het dus ook met jou eens! ;-) Toch zou ik me ook nog kunnen voorstellen, dat een uitgeverij, bij een echt belangrijke fout, het ook op prijs zou stellen om het te weten, als dat boek geen volgende uitgave krijgt. Men zou dan kunnen zeggen: "blijkbaar zien we die fout over het hoofd, en we moeten daar bij andere uitgaven ook eens beter op letten".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik vind in sommige boeken echt wel veel typfouten hoor. Dingen die echt niet met een soort spelling te maken hebben, bijvoorbeeld dat het woord boom als booam is geschreven. Misschien komt dat ook doordat ik heel langzaam leest, waardoor al die fouten me opvallen en ik er niet snel overheen lees. Soms heb ik een boek uit en denk ik: als ik alle fouten opgeschreven zou hebben, had ik nu echt wel een lijst met minstens twintig fouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mokka, dat zou goed kunnen, maar dat zal per uitgever verschillen. Ik stel mij voor dat aan een goedkope roman minder zorg wordt besteed dan aan echte literatuur.
Je ziet die verschillen ook in tijdschriften. In een huis-aan-huis blad staan veel typfouten, en in de NRC of Volkskrant veel minder.
ja lijkt mij wel, het boek is al gedrukt en de fouten zijn dus over het hoofd gezien door de redacteuren. als je er toevallig 1 tegenkomt zou ik het zeker even laten weten. maar ik zou er persoonlijk niet naar gaan zoeken ;)