Wat is de titel van een boek over indianen, hoe ze leven met de natuur en uiteindelijk ten onder gaan?

Ik zoek ook een boek over indianen van Amerika wat veel indruk op mij heeft gemaakt en vanwaar ik de titel niet meer weet. Het beschrijft een stam die wordt gevolgd in hoe zij leven met de natuur. Dan komen de kolonisten en volgt er een hele strijd en onderhandelingen om de indianen in een reservaat te krijgen. Velen gaan dood en een aantal gaan wonen in het reservaat maar zo wordt een laatste originele indianenstam ook verjaagd.

een jaar geleden
1.2K
Antoni
een jaar geleden
@Dirkjekrol, uit welk jaar denk je dat het boek is? En in welke taal is het origineel geschreven?

Antwoorden (2)

Vermoedelijk bedoel je "Het laatste oorlogspad" van Paul van Herck. Een jeugdboek uit 1985.

In de ik-vorm vertelt Two-Bulls hoe hij en de andere Indianen gestreden hebben tegen de blanken en uiteindelijk verloren. Nu leeft hij in een reservaat, en heeft aan zijn zoontje, die schrijven heeft geleerd van de blanken, zijn verhaal gedicteerd. Vanuit het perspectief van de Indianen krijgt de lezer een historisch verantwoord beeld van hun verdrijving en gedeeltelijke uitroeiing door de blanken in de Verenigde Staten tegen het eind van de 19e eeuw. Ook krijgt de lezer objectieve informatie over hun leefwijze, waarden en normen, en hun verbondenheid met de natuur.
Amadea
een jaar geleden
De titel van het boek is 'Bury My Heart at Wounded Knee' van Dee Brown. Het boek beschrijft de geschiedenis van de Amerikaanse Indianen, hun verhouding met de natuur en hun ondergang.
10 maanden geleden