Volgens https://www.pearlsandroses.nl/a-56176567/antieke-en-vintage-kinderboeken/verkocht-1943-sprookjes-naar-andersen-kartonnen-kinderboekje-ca-1943/ was dat omstreeks 1943, maar het lijkt mij eigenlijk stug dat dit tijdens de tweede wereldoorlog zou zijn verschenen.
In de catalogus van de Erfgoedbibliotheek staat bij twee vermeldingen van dezelfde titel (kartonnen oblong boekje met illustratie van een voorlezende kabouter op het voorplat) de geschatte jaartallen 1930 en 1935. Het is waarschijnlijker dat de uitgave ergens tussen die twee jaren in uitkwam.
. . .
Misschien hebben ze bij de eerst vermelde website per ongeluk twee getallen verwisseld en moet het 1934 zijn.
Amadea
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Overigens verschenen er tijdens de tweede wereld oorlog wel degelijk heellang nog boeken, en juist sprookjes waren acceptabel. Maar de verwisseling 1934/1943 klinkt plausibel.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Heb je het in huis? Ik zou kijken naar taalgebruik. Wat ik zie in het voorbeeld is het erg oud taalgebruik dus dan eerder uit de jaren dertig. https://onzetaal.nl/taalloket/mensch