Hoe kun je zelf controleren hoe vaak je boek verkocht is als je een andere bron dan je uitgever wilt?

Ik heb in-between-jobs vorig jaar niet in eigen beheer een boek uitgegeven. Hartstikke leuk en leerzaam! Vooral omdat het geholpen heeft in het krijgen van een nieuwe baan. Echter geen idee hoeveel er nou eigenlijk verkocht zijn, al is het boek ook al tweedehands te koop. Dat zou kunnen betekenen dat het boek in ieder geval verkocht is en niet iedereen verkoopt boeken die hij heeft tweedehands online, maar je weet eigenlijk nog steeds niets als een uitgever je die cijfers (nog) niet geeft. Is er een plek waar je als auteur zelf kan controleren hoeveel boeken er al van je boek verkocht zijn? Ik wil nog meer uitgeven, maar zou eigenlijk ook zelf willen kunnen meekijken hoe verkoop loopt zodat je een plan kan maken omtrent uitgave van andere verhalen. Het gaat om dit boek: https://www.bol.com/nl/nl/p/woorden-als-vuisten/9300000039217163/

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2K
Antoni
2 jaar geleden
Misschien is dat op te vragen bij de CPNB, de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. Zie https://www.cpnb.nl/.
SentWierda
2 jaar geleden
@Antoni. De CPNB gaat daar niet over. De CPNB is -alleen maar- een promotie-organisatie van boekenuitgevers.,
Antoni
2 jaar geleden
@SentWierda, zo'n organisatie kan je ook doorverwijzen. Je moet toch ergens beginnen... En ja, ik schreef al 'Misschien...', dus zeker was ik niet van de informatie.

Antwoorden (1)

De enige plek in Nederland waar men het antwoord kan weten is het CB (Centraal Boekhuis) in Culemborg. Dit verzorgt de boekdistributie voor veel, vooral grotere uitgeverijen.
Maar er zijn ook veel, vooral kleinere, uitgeverijen die niet met het CB samenwerken; dan is alleen de uitgeverij de bron voor gegevens over de boekverkoop.
Wil je het vragen aan het CB? Tel. 0345 - 47 59 11. Postbus 125, 4100 AC Culemborg. :