Ik zoek boektitel, de vertelling speelt in een stad met heuvel (Boedapest?Praag?), over het leven van een jongeman, met zijn vrienden (een broer+zus)?

Ik zoek de titel van het boek (in Nederlands) dat speelt in een stad (Boedapest?Praag?...) waarbij het leven van de hoofdpersoon als jongeman en jongvolwassene wordt beschreven. De stad heeft een berg, waarop een kasteel of zoiets staat. Daar woont een addellijke familie met 1 zoon en 1 dochter, waarmee de hoofdpersoon bevriend raakt en samen 'groeien ze op'. Ik zou dat boek graag nog ns lezen ... Maar wat is de boektitel of de naam van de schrijver toch???

Toegevoegd na 2 dagen:
Het is een roman, in de sfeer van Schaduw v.d. Wind ( Ruìz Zafon) of De Vliegeraar (Hosseini) en ik denk ook uit die tijd: ca. 2001-2005?
Wat ik herinner, is dat het verhaal gaat over een schoolgaande jongen die soms door de stad zwerft, dan de àndere jongeling ontmoet (die in het kasteel op de heuvel woont) en later ook zijn zus. Er spelen mysterieuze zaken. Ze groeien op en ik meen ..... maar dat weet ik niet zeker! ....dat hij zn stad verlaat, de wereld in gaat.

Zóooo gek dat t verhaal maar door mn hoofd blijft spoken maar dat ik maar niet op de titel of naam van de schrijver kan komen! Ik zou het boek heel graag nogmaals lezen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Zou het "Zegenrijke jaren" van Jan Stavinoha kunnen zijn? Verscheen in 1997 bij De Arbeiderspers in Amsterdam. ISBN 90-295-4663-8
De levensgeschiedenis van Tomás Severín, van zijn vijfde jaar tot aan zijn volwassenheid, loopt parallel met de ontwikkeling van het communistische regiem in Praag tot aan de letterlijke onttakeling van Stalin. De hoofdstad van Tsjecho-Slowakije verwestert. Tomás groeit op in een tweekamerflat, samen met zijn moeder, een halfbroer en zijn jongere zusje. Hij gelooft tot in het absurde in de zegeningen van het regime, toont zich een oprecht bewonderaar en slooft zich uit voor een wereldhervorming in communistische zin. Zijn brief aan de autoriteiten om zijn militaire dienstplicht te vervangen door een opleiding aan het conservatorium komt niet aan, maar bezorgt hem - verdacht van desertie - een plaats in een militaire gevangenis en in een pychiatrische inrichting. Bij toeval wordt hij ontslagen, niet-toerekeningsvatbaar verklaard, en aangesteld als lantaarnopsteker aan het begin van de Praagse lente.
In de uitgebreide recensie op http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/archief/article/detail/2691114/1998/02/13/De-ka-pi-ta-listen-wil-len-oor-log.dhtml is nog veel meer over de inhoud van dit boek te lezen.
Bronnen:
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hi Amadea, Dat verhaal lijkt er best op, maar is t niet, mist kasteel op de heuvel. Maar.... Reuze bedankt! B.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit verhaal is niet wat ik zoek,, maar t heeft best veel overeenkomsten. Goed gevonden!