Je zou kunnen redeneren dat hij opgegroeid is als kunst van verarmde adel. En wel de kansen in het leven gekregen heeft, welke anderen minder makkelijk kregen, dankzij de contacten in de familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Orwell wil met het boek waarschuwen tegen het totalitaire systeem. Het animalisme wordt in dit boek gebruikt als synoniem voor communisme. In het boek worden nog meer treffende vergelijkingen gevonden. De Boerderij der Dieren kan beschouwd worden als de USSR oftewel het Communistische Rusland. Deze vergelijking wordt nog duidelijk gemaakt door de presentatie van cijfers aan de dieren, waarin aangetoond wordt dat het (zogenaamd) steeds beter gaat met het land. Dit gebeurde ook veelvuldig in de USSR. Echter voordat de boerderij zo ging heten heette het de Herenhoeven, waar Boer Jansen de baas was. Dit zou kunnen refereren aan het tsarenrijk Rusland en tsaar Nicolaas III. Daarnaast wordt er ook verwezen naar Marx en Lenin aan de hand van Majoor. Majoor is het varken dat de revolutie verkondigt. Bovendien heet de big die uiteindelijk de leiding op zich neemt Napoleon. Hij is enorm slim en doet alleen dingen waar hij goed van wordt (onze werkelijke Napoleon?). Hij lijkt een beetje op Stalin, omdat beiden bondgenoten uit de weg lieten ruimen. Snowball lijkt daarnaast op Trotski omdat beide uit de weg geruimd werden. Ook de geheime dienst, de KGB, komt terug in de vorm van de honden die Napoleon beschermen.
Ook de verschillende groepen in Rusland worden uitgebeeld. Zo heb je de ‘domme’ schapen, die zonder na te denken doen wat hen gevraagd wordt. Boxer het paard staat symbool voor de doorsnee harde werker. De buurt- boerderijen kunnen gezien worden als Duitsland en Engeland met respectievelijk Hitler en Churchill aan het hoofd.
Op deze manier laat Orwell zien dat hij tegen het systeem was. Zeker door varkens te gebruiken als degenen die de leiding namen.
Amadea