Wat is nou de goede spelling (zie uitleg)?

Office 2010 zegt bij deze woorden: Verwijderd en verwijdert steeds dat het fout is (ook als je het aangepast heb naar zijn correcties).

Wat is nu de goede spelling in deze zin:

die op enkele meters van hem verwijdert stond

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb het zelfde ook in deze zin:

dat zijn blauwe ogen weerspiegeld werden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
52.9K

Antwoorden (4)

verwijderd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer het al verwijderd is; moet het met een d.

"die op enkele meters van hem verwijdert stond"
Jouw zin, een t.

Het is verwijderd.
Hij verwijdert de sticker.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb het zelfde ook in deze zin: dat zijn blauwe ogen weerspiegeld werden. Is verleden tijd of voltooid. D dus.
Weerspiegelde!
Verwijderde!

Ik verwijder
Hij verwijdert
Hij heeft verwijderd.

Het is inderdaad wat ingewikkeld!

Toegevoegd na 52 minuten:
Verwijderd, bij de eerste vorm, sorry!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Jouw zin, een t." lijkt te impliceren dat je bedoelt dat het bij "die op enkele meters van hem verwijdert stond" met een t moet, maar dat bedoel je niet, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitleg is goed, maar wat is er in hemelsnaam ingewikkeld aan ?? Dit is toch derde klas lagere school ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het 'ingewikkelde' misschien is dat beide vormen voorkomen, als maar 1 bepaalde spelling toegestaan is, is het natuurlijk heel makkelijk te onthouden, en nu moet je zelf gaan redeneren of het in die zin met een d of een t is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha......spelfout, stom bij zo'n antwoord, moet inderdaad een 'd' zijn. @Marleen voor sommige mensen o.a. mijn zoon ook, kán het ingewikkeld zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel!
In geval van een voltooid deelwoord, zoals hier, is het met een -d. Tenzij de stam eindigt op k, f, s, ch of p. Want dan eindigt het voltooid deelwoord op een -t.

Je schrijft "verwijdert" als het niet een voltooid deelwoord, maar een persoonsvorm betreft met de uitgang stam+t.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel is ie nog wat langer dan alleen de letters uit kofschip/fokschaap, ik weet het niet meer precies, maar ook de x hoort er geloof ik bij, en iets dat in sommige Joodse woorden voorkomt, tsj of ch ofzo; maar goed, die komen zo weinig voor dat je in de meeste gevallen aan kofschip/fokschaap genoeg hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke toevoeging:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook gehoord: xtc-koffie. Klopt niet helemaal, maar ik vond het wel het onthouden waard ;-)
Door de zin in onvoltooid verleden tijd te zetten kan je erachter komen wat de juiste uitgang is: Het ding verwijderde zich enkele meters van hem (verwijderde met een d) - wordt in de voltooid verleden tijd: Het ding was enkele meters van hem verwijderd (verwijderd ook met een d).
Zijn blauwe ogen weerspiegelden in het brillenglas - wordt: Zijn blauwe ogen werden weerspiegeld. Hij werkte aan een opdracht - wordt: Hij heeft aan een opdracht gewerkt. Hij streepte de fout aan - wordt: Hij heeft de fout aangestreept.
Hopelijk is het zo duidelijk.
Amadea