Wat is de quote in Silmarillion (J.R.R. Tolkien) over een idee in iemands hoofd stoppen?

Hi!

Ik heb een aantal jaar terug de Silmarillion van J.R.R. Tolkien gelezen en hier stond een prachtige beschrijving in van een idee in iemands hoofd stoppen. Helaas ben ik vergeten hoe die precies ging, en kan ik hem niet meer terugvinden. Het ging iets van zo (in het Engels):

He was so deceiving he put his words in "name" head like he were his own.
His tongue was so sharp, he made "name" think the thoughts were of his own.

Hopelijk weet iemand het antwoord, alvast bedankt!

3 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Vraagbaak, heb het lang geleden gelezen. Meer doorgeworsteld.
Misschien helpt bijgaande link je op weg.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/De_Silmarillion

Het beste antwoord

Misschien bedoel je dit:
“In zijn eerlijke woorden waren anderen geweven, zo subtiel dat velen die ze hoorden in hun herinnering geloofden dat ze uit hun eigen gedachten voortkwamen.”

(Pagina 69: “Melkor would often walk among them, and amid his fair words others were woven, so subtly that many who heard them believed in recollection that they arose from their own thought”).
SimonV
3 jaar geleden
Vraagbaak
3 jaar geleden
Precies deze dus, super bedankt1