Zijn de oude, originele sprookjes ooit vertaald naar nederlands?

Ik ben op zoek naar de originele sprookjes. Waar alle gruwel en moord nog in zit. Het is al lastig genoeg om uit te zoeken in welke boeken deze staan. En wanneer ik er een vind, is deze Engels. Bestaan er wel Nederlandse boeken van? En zo niet is het dan toegestaan om deze zelf een te schrijven?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K
Amadea
4 jaar geleden
Wat zou je denken van Roodkapje? Dat is origineel Duits, van de gebroeders Grimm, maar al eeuwenlang bekend in Nederland.
SentWierda
4 jaar geleden
Verdiep je in oude 18de/19de eeuwse Nederlandstalige boeken.
Op internet is bijna niets te vinden en zeker niet op Engelstalige websites. De meeste sprookjes zijn oorspronkelijk Duitstalig en Franstalig. De meeste zijn volledig vertaald in het Nederlands, in alle gruwelijkheid. De huidige kinderboeken bevatten uiteraard alleen de verkorte/gekuiste versies.
De Franse sprookjes van Moeder de Gans gaan zelfs terug naar de tijd van voor Karel de Grote (ca. 800): zijn moeder Bertha speelt hierin een belangrijke rol. Haar bijnaam: Bertha met de grote voeten. In diverse middeleeuwse Franse kerken zijn in steen gehouwen beeltenissen van Bertha te vinden met uitzonderlijk grote voeten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Roodkapje is ook aangepast door de gebr. Grimm. Veel gruwelijkheden zijn er door de gebr. Grimm ook uitgehaald, ondanks de mens etende wolf. Ik zou op zoek gaan naar boeken met Sagen en Legenden. Die zijn er zat in het Nederlands.

Antwoorden (2)

Zoals ik de lijst van sprookjes bekijk op Wikipedia zijn zowat alle sprookjes in het Nederlands vertaald. Het zal natuurlijk nooit een probleem zijn als je zelf een vertaling schrijft, maar dan zal je ook een uitgever moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee, het lijkt of veel gruwelijke sprookjes nog nooit vertaald zijn naar het Nederlands.
Negen van deze enge oude sprookjes zijn nog niet vertaald:
https://listverse.com/2012/12/05/top-10-truly-disturbing-fairy-tales/
SimonV