hoe kan je dit het beste doen? (zie uitleg)

Keuze 1: Na inspringen bij een dialoog de regel na het dialoog ook laten inspringen.

Voorbeeld:

‘Ze wil over iets belangrijks praten.’ (Dit is einde dialoog)
Ze liepen samen een lang donker bospad in, wat een eindje langs de beek kronkelde voor het de hoek om ging en ze uitkwamen in een straat genaamd: Gbôrkshèÿm. Áràghòn en Brencis liepen naar een groot fraai uitziend huis, klopte aan en wachten tot een net uitziende vrouw tevreden de deur opende.

Keuze 2:

De regel na een dialoog zonder inspringen beginnen.

Voorbeeld:

‘Ze wil over iets belangrijks praten.’
Ze liepen samen een lang donker bospad in, wat een eindje langs de beek kronkelde voor het de hoek om ging en ze uitkwamen in een straat genaamd: Gbôrkshèÿm. Áràghòn en Brencis liepen naar een groot fraai uitziend huis, klopte aan en wachten tot een net uitziende vrouw tevreden de deur opende.

Antwoord aub met keuze 1 of 2, en dan jouw argument om het zo te doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestaat er ook een keuze 3: eerste regel niet inspringen, volgende wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste regel is in een dialoog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snap niet helemaal wat dat uitmaakt?

Antwoorden (2)

De inspring van 1 is absoluut onnodig en lijkt meer op een foutief geplaatste spatie. 2 ziet er veel duidelijker uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zou de inspring ook totaal weg kunnen laten en alleen witte regel tussen dialoog en de rest kunnen doen. Nóg beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even gekeken hoe het in de Harry Potter boeken zit. Een nieuwe alinea wordt daar altijd ingesprongen met ongeveer een halve cm. Dialogen zijn daar altijd aparte alinea's en worden dus ook ingesprongen. Wanneer de spreker wisselt, begint die tekst op een nieuwe regel als nieuwe alinea dus ingesprongen.

Wat je ook nog wel eens ziet is dat een nieuwe paragraaf wordt voorafgegaan door een witregel. Hier is sprake van wanneer er een scenewisseling is bijvoorbeeld doordat het verhaal zich verplaatst naar een andere locatie of wanneer je duidelijk wilt maken dat er enige tijd is verstreken tussen de vorige en de nieuwe scene.

Je kunt dit in Word allemaal instellen door het opmaakprofiel 'Standaard' aan te passen. Zet de weergave van de opmaakprofielen aan kies voor 'Wijzigen' van het opmaakprofiel 'Standaard'. Klik de knop linksonder aan en kies 'Alinea'. Bij inspringen kies je voor 'Eerste regel' en geef een afstand van 0.5cm op. Elke nieuwe alinea zal nu netjes inspringen.

Het grote voordeel van deze methode is dat wanneer je het toch nog anders wilt, je alleen het opmaakprofiel hoeft te wijzigen waarna het door je hele document automatisch doorgevoerd wordt. Zo zou je bijvoorbeeld ook voor andere zaken een apart opmaakprofiel kunnen gebruiken. Ikzelf maak voor het weergeven van geschreven tekst zoals brieven en krantenberichten een apart profiel met cursieve tekst en extra inspringen links en rechts zodat het een duidelijk afgescheiden blok vormt.

Door voor je hoofdstuktitels het opmaakprofiel 'Kop 1' te gebruiken kun je later heel eenvoudig een inhoudsopgave laten genereren door Word.