Weet iemand het motief van het boek 'Het leven is vurrukkulluk' van Remco Campert?

Voor het vak Nederlands moet ik een betoog houden over een boek, ik heb het boek 'Het leven is vurrukkulluk' gekozen van Remco Campert. Voor het betoog moet ik het over het motief van het boek houden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Om het thema te achterhalen ga je eerst een aantal vragen beantwoorden:

Waar ging het boek over?
In welke tijd speelt het boek?
Hoe lang duren de beschreven gebeurtenissen in het boek?
Wat vond je zelf mooi aan het boek?
In welke tijd is het geschreven?
Wat viel je op?
Zijn er onderwerpjes die vaak terug kwamen?

Meestal wordt pas aan het eind van het boek het thema of op zijn minst samenhang duidelijk.

Als je antwoord kunt geven op die vragen, En heb je het motief te pakken. Een ander woord voor motief is thema.

Pas op met klakkeloos overschrijven van antwoorden van anderen. Het gaat erom wat jij in het boek ziet. Vaak worden er verbanden gezien waar misschien de schrijver zelf nog niet eens over heeft negedacht. Een verhaal kan ook zo maar een verhaal zijn. Daar kan je over nadenken en allerlei diepe gedachten over hebben, maar het blijft een verhaal.

In het algemeen kan ik je wel op weg helpen.

Het thema van het boek is hoe de jongeren in de jaren 50 en 60 leefden. Zo net na de oorlog wilden de mensen zonder zorgen verder leven. Dit verklaart ook de titel. In het boek leven de jongeren, waarbij geexperimenteerd wordt met seks en liefde, drugs en vooral alcohol.

Vraag voor jezelf af of de hoofdpersonen echt een verrukkelijk leven leiden. Op die vraag kan je twee antwoorden geven:

1. Kan je uit de tekst halen of de hoofdpersonen gelukkig zijn?

2. Denk jij zelf dat ze gelukkig zijn?

Om je antwoord te ondersteunen streep je in het boek alle woorden aan die te maken hebben met geluk en emotie. Streep alle positieve emoties aan met groen en alle negatieve met rood. Of als het niet je eigen boek is maak een tabel in Word (met verwijzing naar de bladzijde en hoofdstuk).

Dit kan je goed helpen bij het betoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Liefde, overspel, milieuverschillen en kunstmatige genotsmiddelen.