Ik zoek titel van boek over gouvernante die zorgt voor meisje in rolstoel , heeft er iemand dit boek gelezen?

Ik heb dit boek gelezen heel begin jaren 70 ' van de hand van engelse schrijfster, verhaal is een beetje gelijklopend met dit van Jane Eyre maar dit gaat hier over een meisje in rolstoel. De omslag van het boek was dan een klein meisje in roze jurk die op de grond lag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou het Winterwood (1967) van Dorothy Eden kunnen zijn? De omslagen die ik vind komen niet overeen maar die willen nog wel eens verschillen per periode en taal. https://www.goodreads.com/book/show/361266.Winterwood

Antwoorden (1)

Dit boek zou het kunnen zijn, alleen is het een Nederlandse auteur: Mimi Smit-Lette. Het heet "Tegen de stroom op". Uitgegeven door Van Goor. Helaas lukt het me niet een afbeelding van de omslag te vinden, maar het verhaal komt in elk geval overeen met jouw beschrijving.

Als Maarten - de jongen op wie Betty verliefd is - zich verlooft met een ander meisje, vertrekt ze naar een klein stadje in de Elzas om gouvernante te worden. Zij moet daar zorgen voor het verwende twaalfjarig dochtertje van een rijke fabrikant, dat herstellende is van kinderverlamming. Door haar komst en positieve inbreng verdwijnt langzamerhand de trieste sfeer die in het gezin heerste. Betty wordt ook als een eigen dochter beschouwd. Tijdens een wandeling leert ze de jurist Pierre kennen, die haar vaak meeneemt om haar de Elzas en de Vogezen te leren kennen. Pierre vraagt haar ten huwelijk, maar dan blijkt dat ze nog steeds van Maarten houdt. Hierop zorgt Pierre ervoor dat Maarten (die al lang niet meer verloofd is) weer in contact komt met Betty.
Bronnen:
Amadea