De Wet van 9 november 2004, houdende regels omtrent de vaste boekenprijs (Wet op de vaste boekenprijs) is een Nederlandse wet, gemaakt om de prijzen van boeken en bladmuziek in Nederland te controleren. De uitgever van een boek is verplicht om voor elk boek dat hij aanbiedt een prijs vast te stellen en deze prijs te melden bij het Commissariaat voor de Media. De uitgever en de importeur kunnen de vaste prijs na één jaar opheffen. De uitgever en de importeur kunnen de vaste prijs na een half jaar verhogen of verlagen.[1] Het Commissariaat voor de Media houdt toezicht op naleving van de Wet op de vaste boekenprijs.

Deze beperking dient concurrentie te voorkomen en beschermt, al dan niet terecht, aanbieders die actief zijn op de betreffende markt.

De vaste boekenprijs geldt alleen voor Nederlands- en Friestalige boeken. Per 1 mei 1998 is de vaste boekenprijs voor vreemdtalige boeken opgeheven.

Voor tweedehands boeken geldt geen vaste boekenprijs. Ook voor e-books geldt geen vaste prijs.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als u een nieuw boek in de winkel koopt bent u daarvoor een vaste prijs kwijt, of u het boek nou bij de boekhandel, de supermarkt op de hoek of op via Internet koopt, de prijs van het nieuwe boek is vastgesteld door de uitgever.