Waar komt de tekst : "Evoe! Mijn hoofd. Het is te groot" vandaan? Volgens mij is die van Willem Kloos.

Ik herinner me een tekst uit mijn Nederlands boek op het Atheneum: "Evoe! Mijn hoofd. Het is te groot". Volgens mij een uitspraak van Willem Kloos. In welk verband werd deze gedaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

"Op 22 Mei 1884 schrijft hij in zijn Dagboek: „Evoë! — Mijn hoofd zwoegt en dreigt te springen onder de barensweeën. Het is te groot! te groot! Ik zal dit werk niet kunnen volbrengen. Reusachtig schijnt het, nu het nog onbegonnen ligt. Hoe het aan te vatten? Welk een zaligheid, als mijn kracht zich in alle volheid zal moeten inspannen, als dan de last meegeeft aan de trillende spieren en in zegepraal geheven wordt. Evoé!".

De hij-persoon is Frederik van Eeden, en Albert Verwey schrijft in zijn boek over hem dat dit waarschijnlijk de eerste opzet van 'De kleine Johannes' betreft.
Amadea