Vampiers zijn verzonnen figuren, met dus ook verzonnen krachten en beperkingen.
Een schrijver geeft dergelijke figuren met bovennatuurlijke krachten vaak ook beperkingen zodat er toch enig evenwicht is met de andere figuren in het boek. Dat maakt het spannender.

Net zoals superman niet tegen kryptoniet kan, zo heeft de schrijver verzonnen dat vampieren uitgenodigd moeten worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarschijnlijk was het Bram Stoker die dit bedacht heeft. Er is wel onderzoek naar gedaan: http://boards.straightdope.com/sdmb/showpost.php?s=786346a596446119dd863f6117ddb80e&p=11720737&postcount=20
Ik heb nog nooit een vampier gezien en die zijn er ook niet. Alleen in je verbeelding als je films kijkt waar ze in voorkomen.
6 jaar geleden
Vampieren waren verzonnen om kinderen bang te maken. Ze zeiden als je een vampier niet maar binnen uitnodigt dat hij niks kan doen. Dit zeiden ze zodat kinderen geen onbekende mensen naar binnen lieten.. Dit geld ook dat je raam geklop van vampieren met negeren.