Naar welk historisch conflict verwijst het gebruik van een halve maan en driehoek als symbolen voor de legers van Lucifer en Michael in het boek?

Weet iemand hier een antwoord op?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
kierkegaard47
7 jaar geleden
Bij de halve maan denk ik aan de Islam. De driehoek zou kunnen slaan op de drieëenheid, (het christendom).
kierkegaard47
7 jaar geleden
Over welk boek gaat het trouwens ?
Amadea
7 jaar geleden
In wélk boek, theknowitall? Zonder dat te weten is het lastig een antwoord op de vraag te gaan zoeken...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is zeker dat in het treurspel Lucifer van Joost van den Vondel wordt verwezen naar Olivier Cromwell’s opstand tegen koning Karel I Vermomde Lucifer had door zijn Parlement
Den Heer het Swaert ontrukt, de Kerk en ’t Hof geschent,
En dat gesalfde Hooft, na’ ’et blocdigh t’ zamenrotten,
Gekocht van Judas bloet, den droessem van de Schotten,
Als hij de moortbyl klonk door ’s Koninglis Hals en Kroon;
Soo bouwt het Helsche Heir in ’t Engeisch Rijk zijn troon.

Antwoorden (1)

Deze symboliek komt voor in het treurspel Lucifer van Joost van den Vondel. De inhoud van het drama is de opstand en de val van Lucifer. Lucifer is de personificatie van Olivier Cromwell. Cromwell leidde de republikeinse troepen in de Engelse Burgeroorlogen tegen de anglicaanse, maar tegelijk pro-Vaticaanse koning Karel I. Dit leidde uiteindelijk tot de afschaffing van de monarchie in 1649.

Michaël had met zijn engelen het leger opgesteld in een driehoek, het symbool voor de heilige drie-eenheid ( geloof, hoop en liefde)
Het leger van Lucifer was geformeerd in een Halve Maan (ongeloof).

Het symbool de Halve Maan bevindt zich ook in de drieluik De Tuin der Lusten van de Zuid-Nederlandse schilder Jheronimus Bosch. De halve maan is het symbool voor ongeloof.
Halve maan tegenover het kruis = Geloof tegenover ongeloof.