Wat een leuke vraag. Volgens mij heeft zij geen naam. En toen ik klein was, heb ik nooit behoefte gehad om haar naam te weten.

De heks is gewoon een gevaar, en daar wil ik van wegrennen, en er zo min mogelijk mee geconfronteerd worden. Dus haar naam hoef ik ook niet te weten.

Het maakt het sprookje ook enger. Een onbenoemd gevaar. Huh, wat eng.
De draak heeft ook geen naam. En de wolf in Rood Kapje ook niet.

Maar je kunt dit dus ook omkeren.
In Amerika geven ze gevaarlijke wervelstormen een naam. Dan klinkt het minder eng.
En als er een wesp kwam aanvliegen, dan riepen we: "He, daar is Willem Wesp", en was het voor de kinderen minder eng. Ze gingen niet in paniek om zich heen slaan, en werden daardoor ook niet gestoken.

Geef een gevaar een naam, en het wordt minder erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze heeft wel een naam, maar die is nooit bekend geworden, dus geheim. Dat is de schuld van de schrijver.
Wel die van de heks van Paulus de Boskabouter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar baseer je deze wetenschap op?
De heks heeft geen naam, maar wordt gewoon de heks genoemt.
Wel heb ik gevonden, dat in sommige landen er een wolfinhet huisje woont, i.p.v. de heks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen volgens mij heeft ze geen naam, sommige figuren in tekenfilms hebben geen naam. ( in de meeste sprookjes wordt een heks nooit met haar naam genoemd maar gewoon ''heks'' genoemd)