waar heeft Machiavelli gezegd dat politici na hun dood naar de hel gaan?

Toegevoegd na 2 uur:
`staat het nu in De Heerser of is het een droom geweest?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
SimonV
8 jaar geleden
Bedoel je Machiavelli's droom / legende: "Volgens de legende riep Machiavelli op zijn sterfbed zijn vrienden bij zich en vertelde hen over een visioen van de voorbije nacht. In die droom zag hij twee rijen mensen staan. In de ene rij stonden een groep ongelukkigen in lompen gekleed. Op zijn vraag wie ze waren,
antwoordden ze: ‘Wij zijn de heiligen en gezegenden. We zijn op weg naar de hemel.’
Vervolgens sprak Machiavelli de andere rij aan. Hij herkende in de groep onder andere Plato, Plutarchus en Tacitus die druk met elkaar in gesprek waren over staatszaken. Zij zegden hem: ‘Wij zijn de verdoemden en gaan naar de hel’. Machiavelli glimlachte vervolgens naar zijn vrienden en zei hen dat hij na zijn dood liever in het gezelschap wilde doorbrengen van deze illustere mannen in plaats van met die vrome dwazen op te trekken. Alhoewel de ‘Droom van Machiavelli’ zo goed als zeker een legende is, typeert het verhaal perfect zijn
fascinatie voor de klassieke auteurs, en meer bepaald voor hun ideeën over de ideale staatsvorm. Niccolò's Smile: A Biography of Machiavelli https://www.nytimes.com/books/first/v/viroli-smile.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Niccolo%27s_Smile
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zijn droom kan een legende zijn.
De opmerking op zijn sterfbed dat hij liever naar de hel gaat vindt de Italiaanse filosoof Marizio Viroli niet verwonderlijk.

Het beste antwoord

In het boek "Niccolò's Smile" van Maurizio Viroli lezen we dat Machiavelli in zijn stervensuur zijn vrienden een veelzeggende droom vertelt. In zijn slaap ziet hij een schare armoedige mensen. Die vertellen hem desgevraagd heiligen en zaligen te zijn, op weg naar de hemel. De groep die hij vervolgens tegenkomt is beduidend beter gekleed, en hij ontwaart onder meer Plato, Plutarchus en Tacitus. Zij blijken op weg naar de hel. Machiavelli concludeert daarop dat hij liever in de hel over politiek praat met de grote mannen van de Oudheid, dan zich in de hemel te vervelen met de eenvoudigen van geest.

Met dank aan JoanDArc voor de hulp.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het helemaal met Marizio Viroli een. Het leven van Machiavelli is het vertellen waard.
Interessant stuk wat je gevonden hebt. De bijbehorende review "The Original spin doctor" is ook het lezen waard.

Andere antwoorden (1)

Dat beschrijft Machiavelli in zijn beroemdste, maar ook het beruchtste boek, uit de geschiedenis van de Wijsbegeerte.:
Il Principe, in het Nederlands vertaald als De vorst, De heerser of ook De prins.
Hij schrijft op een cynische manier o.a. dat politiek een spel vol leugen en bedrog is. Heersers zoals koningen en prinsen zullen naar de hel gaan.

Dat het zo zou gaan was zijn overtuiging. Een citaat van Niccolò is:
"Ik ga liever naar de hel dan naar de hemel. In die eerste plaats zal ik kunnen genieten van het gezelschap van pausen, koningen en prinsen, terwijl in die tweede alleen maar bedelaars, monniken en apostelen zijn".

Toegevoegd na 5 uur:
In Il principe beschrijft Maciavelli niet of iets goed of slecht is. Een heerser moet totaal geen moraal hebben. Hij moet de macht behouden, zijn enige fout zou zijn om die macht kwijt te raken. De heersers uit de tijd van Machiavelli wisten dat en regeerden ook vol wreedheid als dat een manier was om hun macht te behouden.
Niet de hemel maar het succes op aarde moet het doel van de politicus zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Min is niet van mij, maar weet je zeker dat het in dat boek staat?
Volgens mij was het een legende (zie m'n reactie bij vraag).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het citaat staat niet in letterlijk zo in Il Principe. In Principe geeft Maciavelli weer hoe een heerser moet zijn om zijn macht niet te verliezen. Zulk amoreel gedrag kon ten tijde van het begin van de Renaissance in Italië volgens de denkwijzen die toen golden, alleen maar de weg naar de hel zijn.
Machiavelli gaat er tijdens zijn leven dan ook vanuit dat deze grote mannen uit de politiek in de hel terecht zijn gekomen.
‘Machiavelli concludeert dat hij liever in de hel over politiek praat met de grote mannen van de Oudheid, dan zich in de hemel te vervelen met de eenvoudigen van geest.’
http://www.academischeboekengids.nl/do.php?a=show_visitor_artikel&id=229
SimonV
8 jaar geleden
Bedankt! :-)
Dat laatste citaat komt uit Viroli's boek...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, De glimlach van Niccolò. Het boek heb ik niet gelezen, wel Il Principe, maar niet alle hoofdstukken. Was geen doorkomen aan en ik vond de hoofdstukken nogal warrig verdeeld.
Door zo'n vraag kan men allerlei interessante filosofische beschouwingen tegenkomen
http://www.trouw.nl/tr/nl/5116/Filosofie/article/detail/3340206/2012/10/31/Machiavelli-zag-het-goede-in-het-kwade.dhtml