wie schreef over king arthur?

Ik weet dat er verschillende verhalen zijn over king Arthur ik zocht de schijver kam meerdere namen tegen. Geoffrey of Monmouth, Chretien de Troyes, Layanon The Brut en Sir Thomas Malory le morte d Arthur kan iemand mij duidelijk maken hoe het precies zit met al deze namen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

In oude keltische legendes waren er al verhalen over een (koning) Arthur .
Het waren verhalen die mensen elkaar vertelden.
Veel mensen hebben daarna een verhaal over Koning Arthur geschreven, zij haalden de inspiratie uit de oude verhalen.
Dus het klopt dat er veel schrijvers zijn en het is niet te zeggen wat het "werkelijke" verhaal is.

--- Arthur wordt het eerst genoemd in Welshtalige literatuur. In een vroeg Welsh gedicht, Y Gododdin van de dichter Aneirin (7e eeuw), vinden we over een van de figuren: 'Hij gaf de raven te eten, al was hij niet Arthur'. Dit gedicht echter, is in de loop der tijd gewijzigd en aangevuld, en het is niet zeker of de bedoelde regel een latere aanvulling is.

Arthur wordt ook in het Boek van Taliesin genoemd, bijvoorbeeld De zetel van de heerser refereert aan Arthur de gezegende. In andere gedichten komen zinsnedes voor als de moed van Arthur, wij gingen met Arthur in zijn grootse daden en zoals bij de slag bij Badon met Arthur, gever van feesten, met zijn zwaarden rood van de strijd, zoals allen herinneren". ---

Toegevoegd na 6 minuten:
Een van de eersten die uitgebreider de geschiedenis van Arthur op schrift stelde, was Geoffrey van Monmouth omstreeks 1136. Zijn verhaal is gebaseerd op enkele gebeurtenissen uit eind 5de, begin 6de eeuw, toen een Keltische legeraanvoerder de Saksen voor langere tijd uit Engeland verjoeg.

Gedurende de eeuwen hierna volgden er vele variaties op het verhaal, totdat in 1485 sir Thomas Malory "Morte d'Arthur" schreef. Hierin wordt verteld over de geboorte, kroning en dood van Arthur. Ondertussen worden er allerlei middeleeuwse verhalen opgenomen waarin Arthur wel een rol speelt, maar niet de hoofdpersoon is.
Rond 1830 werd het verhaal nieuw leven ingeblazen door Alfred Lord Tennyson. Door zijn gedichten over koning Arthur zijn veel kunstenaars geïnspireerd en zijn de verhalen over de legendarische koning verder verfraaid en geromantiseerd.

Marion Zimmer Bradley heeft in 2002 een nieuwere versie geschreven: Nevelen van Avalon .
Zij vertelt over de wereld van de heldhaftige koning Arthur en zijn ridders van de ronde tafel, over Avalon, het mysterieuze eiland dat alleen zichtbaar is voor uitverkorenen en over Camelot, vol hartstocht en avontuur. Door de eeuwen heen zijn deze wereldberoemde legendes door verschillende generaties vastgelegd in verhalen, gedichten en toneelstukken.
8 jaar geleden
rose
8 jaar geleden
Mists of Avalon is van 1983.