Een proloog (of voorrede of voorspel) is de inleiding van een boek of een toneelstuk.
De proloog bestaat uit een korte, inleidende tekst die aangeeft waarom het boek of toneelstuk is geschreven, of verhaalt wat er aan de handeling is vooraf gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een proloog moet de inleiding van je boek zijn. Het moet een aansprekend stuk zijn dat de mensen nieuwsgierig naar de rest van het boek maakt.
Wat er in moet staan mag je zelf bepalen, het is handig om de belangrijkste personen voor te stellen en een goede aanloop te geven naar wat je in de rest van je boek gaat vertellen. Heel belangrijk is het om de lezers te prikkelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak geeft de proloog een belangrijke scene in het boek weer , zonder dat de lezer weet wie de hoofdpersonen zijn en waar het om draait in het boek.

Er wordt een soort "preview" gegeven van een afgebakende reeks gebeurtenissen , waarin het beschrevene ( in de proloog) een beetje afwijkt van hoe het later in het boek gebeurt ( diezelfde gebeurtenissen ) . Daarmee bedoel ik dat het perspectief een beetje anders is of dat de details iets anders zijn beschreven.
De lezer wordt in ieder geval geboeid door de "preview", en wil gaan lezen hoe het verhaal gaat leiden naar de beschreven gebeurtenissen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij Fantasyboeken (daar was je toch mee bezig?) zie je ook vaak dat in de proloog iets van de voorgeschiedenis of een stukje mythologie beschreven wordt door de ogen van een of andere geschiedsschrijver. De lezer heeft dan meteen een soort kader waarin hij het verhaal kan plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een proloog (of voorrede of voorspel) is de inleiding van een boek of een toneelstuk.

De proloog bestaat uit een korte, inleidende tekst die aangeeft waarom het boek of toneelstuk is geschreven, of verhaalt wat er aan de handeling is vooraf gegaan.

-----------------------------------------------------------------------
info van een proloog en
een voorwoord. misschien heb je er iets aan.
------------------------------------------------------------------------

Er is een duidelijk verschil tussen de informatie die een voorwoord verstrekt en de informatie die aangetroffen wordt in de inleiding. Het voorwoord gaat niet over de probleemstelling en de methode van onderzoek. Het is een persoonlijk getinte tekst, vandaar dat het voorwoord in de ik- of wij-vorm mag worden geschreven.

Het voorwoord behandelt:

* de geschiedenis van het onderzoek, verslag of tekst.
* dankwoord gericht tot medewerkers, bibliotheken, instituten, bedrijven en informanten die aan de totstandkoming van het onderzoek, verslag of tekst hebben meegewerkt.
* het kader waarin het onderzoek, verslag of tekst is geschreven.
* het verband met eerder verschenen of nog te verschijnen onderzoeken, verslagen of teksten.
* aanwijzingen omtrent het gebruik van het onderzoek, verslag of tekst.
* de taakverdeling die binnen een groep heeft plaatsgevonden.
* informatie over de auteurs.
* eventuele bronnen.

Het voorwoord is trouwens geen verplicht onderdeel. Zijn geen van bovenstaande punten toepasbaar, dan kan dit onderdeel achterwege gelaten worden.
Bronnen: