Als je een boek schrijft over je eigen leven en komen personen in voor, moet je hen toestemming vragen hun naam te gebruiken?

Ik heb recent gehoord dat ik een bepaalde aandoening heb en het valt me erg tegen wat er aan literatuur over te vinden is. Dus was ik van plan om mede voor mijn eigen verwerkingsproces dit op te schrijven, maar komt er als basis om het verhaal volledig als een soort van biografie, een aantal namen naar voren (voornamen) moet ik deze personen vragen of ik hen naam zodanig mag gebruiken of hoeft het niet persee omdat er geen achternamen benoemd zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het is wel netjes om dat te doen, maar als het niet verwijst naar een zeer specifiek persoon is dat niet nodig. Er heten heel veel mensen bv: Jan Van Leeuwen of Klaas de Vries of Peter Jansen, etc.

Als er geen achternamen in voorkomen dan al helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou het wel doen. Ik denk eigenlijk niet dat er wettelijke regels voor zijn, maar fatsoensregels geven in dit geval volgens mij wel aan dat het gepast is om het te vragen. En anders een fictieve naam gebruiken.
Maar ik denk dat de meeste mensen wel toestemming zouden geven in zo'n geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, als je geen achternamen gebruikt niet.

Maar misschien is het toch een idee om de voornaam ook een beetje te vervormen, want in verband met privacy pas je toch best op voor herkenbare situaties.

Het beste is natuurlijk toestemming vragen aan de bewuste personen, dan heb je de minste problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou het beste zijn om het te vragen, vooral omdat je waarschijnlijk de karakters gaat beschrijven en deze mensen over laat komen zoals jij ze ziet, hierdoor zullen zij weinig zeggenschap hebben over wat erin komt en zijn bang dat je misschien te slechte dingen over ze schrijft als je ze niets hebt gezegd/gevraagd