Waarom kan ik geen tweedehands e-boek kopen?

Gisteren mijn e-reader weer weten te activeren maar ik begrijp nu dat ik niet tweedehands e-boeken kan kopen. Op de site van Tom Kabinet staat dat het niet meer mag. Dat is me dan ontschoten maar wat is de achterliggende argumentatie?? Ik koop vaak gewone boeken tweedehands. Een e book koop ik en dan is het toch mijn bezit?
de site van tweedehands boeken; https://www.tomkabinet.nl/#nl
Leesidee ook gestopt?? https://leesid.nu/
Bedankt voor de antwoorden!!
Ik dacht dat er Anno 2020 wel een kopieerbeveiliging op zou zitten zodat men niet eindeloos kan kopiëren.
Volgens mij kan ik ook via de bibliotheek e-boeken lenen, dat maar even uitzoeken

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.6K
LeonardN
3 jaar geleden
Bijna hetzelfde is Duitsland gebeurd maar dan voor games (op Steam).
https://www.nu.nl/games/3696020/duitse-rechter-oordeelt-doorverkoop-games-steam.html "Een e book koop ik en dan is het toch mijn bezit?"
Hoe je dat nu exact moet zien is lastig, je kan het wellicht beter zien als een licentie die je koopt om voor onbepaalde tijd het boek in te zien. https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2019-12/cp190159nl.pdf In het arrest van 19 december 2019, Nederlands Uitgeversverbond en Groep Algemene Uitgevers
(C-263/18), heeft de Grote kamer van het Hof geoordeeld dat de levering van een voor onbeperkte
tijd te gebruiken e-book aan het publiek via een downloadlink valt onder het begrip „mededeling
[...] aan het publiek” in de zin van richtlijn 2001/29 inzake het auteursrecht.

Antwoorden (2)

Waarin fysieke boeken verschillen van e-books is dat je het fysieke boek moet weggeven als je het wil verkopen, bij e-books kun je een exacte kopie weggeven en het origineel houden, ja en daar worden de e-books verkopers niet blij van. Er bestaat een DRM of licentie systeem voor e-books wat het mogelijk maakt om je e-book te koppelen aan je eigen e-reader, en die manier van licentiëren maakt het onmogelijk dat je het e-book kunt overdragen/verhuren/verkopen/leasen. Zie het als een game op DVD of via een Sony account aangekocht, de DVD kun je te koop op marktplaats zetten, het gedownloade game niet, die zit gekoppeld aan je Sony account.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Je maakt er een technisch verhaal van, echter blijkbaar hebben er tweedehands-e-book-verkoopsites bestaan, getuige de links van de vrager die daar vroeger tweedehands e-books kocht, hoe zij dat indertijd hebben bewerkstelligd weet ik niet, maar duidelijk is dat het toen blijkbaar kon en gedaan werd.
Het antwoord is juridisch (zoals je ook kan lezen in de links). Die verkopers hebben op last van een uitspraak van het Hof van Justitie de deur moeten sluiten.
De uitgeverspartij zal wel een deel van de argumentatie hebben gebruikt die jij ook gebruikt, maar de rechter had ook anders kunnen beslissen. Zo is het antwoord op de vraag "Waarom mag ik niet door rood rijden?" ook niet "Omdat dat gevaarlijk is." , maar "Omdat dat tegen de wet is".
(en hebben we dat waarschijnlijk in de wet gezet OMDAT het gevaarlijk is)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de reactie!
Dat is het gevolg van een uitspraak van het Hof van Justitie van de EU van 19 december 2019. Nederlandse uitgeversbonden hadden Tom Kabinet aangeklaagd en de rechters waren het met hen eens dat een digitaal boek eigenlijk niet wordt verkocht maar vrijgegeven. Het is mogelijk dat meerdere kopers één e-book in gebruik hebben en de waarde ervan daalt niet - zoals papieren boeken - door het gebruik. Daarom mag een legaal gedownload exemplaar van een elektronisch boek niet aan een derde doorverkocht worden.
Amadea
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Prima antwoord.
Voor papieren boeken geldt een vergelijkbaar principe. Je mag ook niet een papieren boek kopiëren (copyright!) en de kopieën verkopen of 'weggeven' (bijv. 'schoolboeken en studieboeken).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de reactie!