Wat is het thema van de tweeling (boek)?

het boek van Tessa de Loo. Ik lees op internet allerlei verschillende thema's, heeft iemand die het boek ook heeft gelezen een idee van het echte goede thema?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rairtyxxx, dat is goed, dat je op Internet allerlei verschillende thema's leest. Zo ontdek je dat er veel kaf onder het koren is. Zeker op Internet, waar men kritiekloos plagieert. Wat het kaf en wat het koren is, kun je zelf ontdekken door kritisch te vergelijken, na te denken en kennis in te winnen.

Het beste antwoord

Het thema van het boek "De Tweeling" van Tessa de Loo is "Hereniging".
De hereniging tussen twee zussen die een tweeling vormen. De tweeling is toe aan verzoening, die door diverse factoren onmogelijk wordt gemaakt.

Dat is ook het geval met Nederland en Duitsland na Wereldoorlog II. Nog steeds is dat door diverse factoren nog niet voor 100% mogelijk.

Of het gaat om een familieband of een historische band, in beide gevallen blijft de onontkoombare band zijn rechten opeisen of men wil of niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vind ik een mooie. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt overigens volkomen gelijk. Afscheid is eerder een motief dan het thema. Ik verwijder mijn antwoord. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vond jouw uittreksel van het boek wel interessant. Was een paar punten waard. Was benieuw of @Rairtyxxx de term leidmotief (Leitmotiv) kent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Dank je. Maar het was geen correct antwoord op de vraag. Ik maakte de fout die veel mensen maken door motief en thema door elkaar te halen.
Als ik antwoord heb gegeven op een vraag en zie dat iemand anders en beter antwoord formuleert wil ik de mijne nog wel eens laten staan, maar niet als mijn antwoord gewoon fout is, zoals hier het geval was. ;)

Andere antwoorden (1)

Het is een psychologische roman over het lijden van gewone Duitsers in oorlogstijd.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Anna werkt in oorlogstijd als kamermeisje bij een adellijke familie, later in Wenen (Oostenrijk) en Lotte woont op dat moment al jaren in Nederland.
Ik zie dus niet echt in hoe het thema 'het lijden van de gewone Duitser' zou zijn...
Amadea
9 jaar geleden
Het zijn uit Duitsland afkomstige zussen die elkaar na zeventig jaar te zijn gescheiden hun levensverhaal vertellen. En dat heeft alles met de Tweede Wereldoorlog te maken. Lotte heeft joodse onderduikers geholpen. Anna was met een SS-militair getrouwd en heeft als verpleegster gewerkt in Duitse veldhospitalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is mijn punt ook.
De enige 'gewone Duitsers' tijdens de oorlog in het boek zijn de oorlogsslachtoffers in het veldhospitaal die Anna verzorgt. En die periode beslaat slechts enkele tientallen bladzijden op een boek van 350 pagina's.
Een SS-militair zou ik geen 'gewone Duitser' willen noemen en de Joodse onderduikers waren geen Duitsers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De visie dat het een psychologische roman is over het lijden van gewone Duitsers in oorlogstijd staat in de recensie op nbd biblion en Bol.com, getekend door: Redactie. Wie dat dan ook moge zijn.
Deze korte recensieteksten worden in opdracht van nbd biblion geschreven en zijn dus te lezen op zowel Bol.com als op nbd biblion.
Zij hebben echter, behalve verkoopwaarde, geen enkele literaire waarde.