Hoe heet het boek waarin een jongen een metrolijn tekent en het uiteindelijk een echte metrolijn blijkt te zijn?

Het boek gaat over een jongetje die op papier zijn eigen metrolijn bedenkt met zelf bedachte plekken. Uiteindelijk gaat hij ook reizen in deze metrolijn waarin elke keer een gaatje in zijn kleren wordt geknipt omdat hij geen kaartje heeft. Hij komt bij al zijn bedachte stations waar hij elke keer weer wat anders beleeft.

Bij een ontmoet hij een oude soldaat waarmee hij door een doolhof gaat en uiteindelijk in een klas lokaal komt. Bij dit stuk staat ook een tekening waarin hij de tafel van vier aaneengeschreven opnoemt. Ook komt hij op een plek met feestende bergen.

Wat ik mij ook nog kan herinneren is dat in het begin van het boek wordt verteld dat het jongetje ooit eens een sticker had die hij ergens op had geplakt maar waar hij gelijk spijt van heeft gekregen.

Het is een oud kinderboek die ik vroeger in groep 6 heb gelezen op de basis school. Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen met het vinden van dit boek.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is "De metro van Magnus", geschreven door Joke van Leeuwen. Den Haag : Omniboek, 1981. ISBN 90-6207-198-8
Het boek kreeg een Zilveren Griffel.

Nadat Magnus een plattegrond van een metro verzonnen en getekend heeft, komt hij plotseling onder de grond terecht en rijdt hij met een heuse metro-trein langs de door hemzelf bedachte stations, waar hij allerlei wonderlijke dingen beleeft. Mede door de grafische vormgeving een zeer aantrekkelijke uitgave, waarin veel te zien is. Bovendien kun je op de achterkaft een ("ganzenbord"-achtig) metrospel spelen.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je was me voor. +
Verbaas me, met alle respect, een beetje over de zoektocht van de vraagsteller. Het antwoord was eenvoudig te vinden.
Amadea
9 jaar geleden
Het zal je verbazen hoeveel mensen niet zo handig als wij zijn in googelen, Rabelais.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
:-D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super bedankt! Eindelijk weer gevonden na al die jaren.