Hoe noemt men in een boek de opsomming met uitleg van moeilijke woorden?

In (vaak medische) boeken, zie je achterin dikwijls een opsomming van medische termen met de bijbehorende uitleg hiervan.

Hoe noemt men zo'n opsomming op een dergelijke pagina?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Register
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het register is echt de inhoud. Daar staan ook makkelijke woorden tussen ;-)

Het beste antwoord

Volgens mij een verklarende woordenlijst.

Toegevoegd na 5 minuten:
Duur woord: "glossarium".
SimonV
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De enige juiste term.

Andere antwoorden (3)

Dat wordt thesaurus genoemd.
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Een thesaurus is meer dan een verklarende woordenlijst.
Mogelijk een 'vocabularium' genoemd.
Of een register (zie reacties).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Een vocabularium is de verzameling woorden die een taal of een persoon rijk is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Woordenschat Een register is een opsomming van onderwerpen, persoonsnamen, aardrijkskundige namen etc. met aanduiding van hun plaats in de publicatie. Geeft geen uitleg van moeilijke woorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, was toch leuk geprobeerd :-)
Naast de begrippen die in het eerste antwoord worden gegeven wordt dit ook een vakwoordenlijst genoemd. Die wordt vaak aangegeven met 'gebruikte terminologie'