Waar (boek, website, auteur...) vind ik verhalen over WO I, geschikt om te vertellen in het openbaar op een vertelfestival (dus relatief kort)?

Voor onze vertelgroep zijn we op zoek naar verhalen over de eerste wereldoorlog. Het mag over van alles gaan : het slagveld, maar ook de burgers, de "politiek" destijds enz... Bij voorkeur spelen deze zich af in België, al zijn andere landen ook mogelijk als de verhalen geschikt zijn.
Punt is nl. dat de verhalen niet te lang mogen zijn, we hebben elk maximum ongeveer 15 minuten om een verhaal te vertellen (korter is nog beter dus). Plus mogen ze niet té literair zijn, al is het natuurlijk altijd mogelijk om ze wat te herschrijven als de taal te hoogdravend is.
Waar kan ik dergelijke verhalen vinden?

10 jaar geleden

Het beste antwoord

Op deze website http://plazilla.com/het-overleven-van-een-soldaat-in-de-loopgraven vind je teksten over het dagelijks leven van Belgische soldaten in de loopgraven in de Eerste Wereldoorlog. Je vindt dus teksten als:

"Logement
De soldaten waren verschrikkelijk slecht gehuisvest.
Dikwijls verbleven ze in schuren die de boeren beschikbaar stelden. Dan was het vooral belangrijk om er als eerste bij te zijn, anders waren de beste plaatsen reeds bezet.
Wat voor hen nog het meest vervelende was, was het feit als ze alles leefbaar hadden gemaakt en eindelijk geïnstalleerd waren dat ze moesten verhuizen naar een ander verblijfplaats waar een voorgaande compagnie gelogeerd had. Die hadden alles zo smerig achtergelaten zodanig dat ze bij aankomst nog eens eerst een grote schoonmaak mochten houden.
In de loopgraven zaten ze in donkere, akelige ruimtes waar ze heel weinig plaats hadden en niet beschermd waren tegen de vaak barre weersomstandigheden.
Het verblijf was er seizoensgebonden. In de winter liepen de loopgraven onder water, waardoor deze veranderden in een modderpoel. In de zomer hadden ze problemen met het gebrek aan drinkwater.",

maar ook verhalen over voeding, ontspanning, censuur, taken, motivatie, gezondheid, relatie met de vijand en onderwijs aan het front.

Verder vind je op deze site http://www.romagne14-18.com/index.php/nl/ van een Frans museum ook informatie over en impressies van het dagelijks leven van de soldaten in de Eerste Wereldoorlog. Je kan ook nog informatie opvragen bij het museum.

Toegevoegd na 14 minuten:
Op die laatste site vind je weer een pagina met allemaal links naar andere websites over de Eerste Wereldoorlog. Daar kan je misschien nog meer geschikte verhalen/websites/boeken vinden: http://www.romagne14-18.com/index.php/nl/links-to-other-wwi-sites-en
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook voor jou een dikke duim!
liveisgreat
10 jaar geleden
als jullie beiden een even goed antwoord geven kan ik geen "best of" aanduiden helaas...
bedankt en voor beiden een +sje
Antoni
10 jaar geleden
Haha, er is vast wel een klein verschilletje te vinden, waardoor het antwoord van mij net iets beter is. ...of dat van Moolkeesje uiteraard...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef hem maar aan Antoni, ik heb al punten genoeg en daar doe ik het ook niet voor!

Andere antwoorden (1)

eertien Achttien: 261 verhalen uit de Eerste Wereldoorlog
September 6, 2011 by Veertien Achttien in Bericht, Geschiedenis and tagged 14-18, eerste wereldoorlog, geschiedenis, historie, podcast

Welkom bij Veertien Achttien! Hier volg je de Eerste Wereldoorlog op de voet: 261 weken lang belicht Tom Tacken een personage uit de Grote Oorlog. Zo ontrolt zich het verschrikkelijke verhaal van de Eerste Wereldoorlog – van de fatale schoten in Sarajavo tot de fatale handtekeningen onder het Verdrag van Versailles. Politici, kunstenaars, soldaten, vorsten, denkers, schrijvers, burgerslachtoffers: ze komen allemaal langs in dit uitgesponnen audio-feuilleton, de daders en de slachtoffers, de ezels en de leeuwen.

Luister en lees mee, samen met Maarten van Rossem en andere Volgers van Veertien Achttien.

Uiteindelijk komen alle afleveringen van Veertien Achttien op tien cd’s te staan.

Negen cd’s zijn al verschenen: 1914, 1915/1, 1915/2, 1916/1, 1916/2, 1917/1, 1917/2, 1918/1 en 1918/2.

Op de cd’s staan zowel de tekstbestanden (doc) als de audiobestanden (mp3). Samen staan de negen cd’s garant voor bijna 50 luister- of leesuren.

Meld je aan als Volger van Veertien Achttien via veertienachttien@gmail.com of 06-51534728 en maak je keuze:

7,50 euro: tot 28 juni 2014 een wekelijkse nieuwsbrief per mail; gevuld met allerhande, actuele informatie over de Grote Oorlog én de laatste aflevering van Veertien Achttien (zowel doc als mp3)

12,50 euro: nieuwsbrief + tiende cd eind juni in de bus

50 euro: nieuwsbrief + negen tot nu verschenen cd’s nu in de bus + tiende cd eind juni in de bus

Benieuwd naar de man achter die prachtige stem
in intro en outro van Veertien Achttien?
Ga dan naar http://warnas.net/voiceover/
Uitgevers kunnen hun boeken over de
Eerste Wereldoorlog gratis laten aanprijzen.
Na toezending van een exemplaar van het boek, of ander medium,
voorzie ik een aflevering van een korte commercial.
Veertien Achttien wordt gesponsord door de Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog (SSEW), Museum Romagne ’14-’18 en Vorm in Beeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Mooie site http://veertienachttien.wordpress.com/ heb je gevonden! + 1 voor je antwoord!
liveisgreat
10 jaar geleden
als jullie beiden een even goed antwoord geven kan ik geen "best of" aanduiden helaas...
bedankt !