Hoe kan je een hoofdpersoon het best een boek/krant laten lezen?

Mijn hoofdpersoon moet in mijn boek zelf boeken/kranten enz lezen. maar ik heb echt geen idee hoe ik dat het best op papier kan zetten.

mijn vragen hierover zijn:
hoe zet je het op papier
hoe geeft je de/het titel/kopje aan (dus hoofdstuk naam of artikel naam)
moet er een witregel staan voordat en nadat hij leest (voordat hij gaat lezen en nadat hij heeft gelezen, moet daar een witregel).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom leest hij? Is dat van belang voor het verhaal? Doet hij onderzoek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is in het belang van het verhaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
intressant wat voor soort genre schrijf je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fantasy met een mix van science fiction

Het beste antwoord

Je kunt het op 2 manieren doen:
Of je zet inderdaad een witregel tussen de tijd voordat de hoofdpersoon iets leest, en nadat diegene iets leest.

Je kunt het ook uitgebreider maken, door bijvoorbeeld een situatie schets te geven van als hij leest. Hoe ziet hij eruit, waar zit hij, wat gebeurd er in de omgeving?
Schommelstoel, openhaardje, pijp in de mond? Of een zonnige lentedag op een terrasje?

Ook kun je natuurlijk de lezer laten meelezen met de hoofdpersoon. Je kunt een stukje van het te lezen artikel of boek opschrijven in bijvoorbeeld schuin gedrukte letters, of je kunt beschrijven wat de hoofdpersoon voelt of denkt bij het te lezen artikel of boek.

Een hoofdstuktitel of kopje is niet essentieel, maar je kunt het de naam geven van het onderwerp waar de hoofdpersoon over aan het lezen is of aan de situatie waarin hij zich verkeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Witregels zijn afhankelijk van de stijl waarin je schrijft. Kijk wat er voor jou het mooiste uitziet en het prettigst leesbaar is.

Aangezien het in het belang is van je verhaal zou ik zorgen dat je het lezen in een ruime zin/meerdere zinnen omschrijft.
Bv: Door het voorval van ... (wat er voorgevallen is) raakte ... (naam karakter) geïnteresseerd in ... (onderwerp). Op aanraden van ... (vriend/bibliothecaresse) las hij ... (boek) om daarover meer informatie te verzamelen. Wat hij vooral interessant vond was ...
Of: Na het voorval van ... las ... (naam) in de krant dat ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom niet gewoon beschrijvend?

"jack boog zich over de kop kop die vandaag de gemoederen bezich moest houden. "utopia's goudbronnen raken schaarser en schaarser" uit de text valt veel mogenlijke paniek op te maken maar zowaar ook een aantal oplossingen. groen rechts oppert kern centrale's te openen om elk verlies te dekken. in de wetenschap dat dit verhaal nog tientallen keren in verschillende kleuren gemeld zal worden tijdens de dagen die komen rust hij zijn ogen. en laat de dag voor wat het is"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het duidelijkste is om de gehele artikelen (of citaten wanneer het een boek betreft) tussen twee witregels te zetten (des noods in italic of ander lettertype) en daarna de hoofdpersoon op het gelezen stuk te laten reflecteren in een soort gedachtenmonoloog.

Dus gewoon een witregel voor en na het gelezen stuk. Daarbij ligt het ook nog heel erg aan je eigen smaak. Het is namelijk jouw boek, dus je moet schrijven zoals je dat fijn vindt.