Sage:
"Een overgeleverd heldenverhaal met een historische achtergrond, behorende tot de epische volkskunst."

Sprookje:
"Een prozaverhaal, behorende tot de epische volkskunst, waarin fantastische wezens, sprekende dieren en dingen naast mensen optreden. Het is verwant met de mythe, het godenverhaal."

Het verschil is dus dat een Sage wat meer in de realiteit is geplaatst, met vaak een bekende held als hoofdpersoon. Sprookjes staan bijna helemaal buiten de realiteit, met een puur fictief persoon als leidraad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een sprokkje is een verzonnen verhaal met een moraal.
Een sage is een verhaal met een (kleine) kern van waarheid.

Toegevoegd na 27 seconden:
"sproOkje"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een sprookje is gewoon verzonnen.
Een sage is een overleverings verhaal vaak van generatie op generatie door de jaren heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de Van Dale;

sprook·je het; o -s eenvoudig verhaal waarin bovennatuurlijke wezens optreden, dieren of dingen kunnen spreken enz.

sa·ge de; v(m) -n overgeleverd volksverhaal, door de fantasie uitgebreid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sagen zijn overgeleverde verhalen die aan een bepaalde plaats en tijd zijn gebonden.Ze zijn iets minder fictief dan sprookjes, ze proberen een quasi aardrijkskundig of geschiedkundig feit te verklaren of een volksgeloof.
Zo heb je de sage van het Ros Beiaard en de vier Heemskinderen, de sage van de Kabouterkoning Kyrië; het vrouwtje van Stavoren.Misschien heeft er aan de oorsprong van een sage wel ooit een persoon of situatie ten grondslag gelegen waar velen over gehoord hadden.Een sage ontstaat uit een overlevering;iets wat men vaag nog weet.