Hoe kan je het best een dialoog schrijven (zie uitleg)?

een dialoog kent meerdere manieren om te schrijven:

de 1ste:

´waarom loop je hier heel de tijd rond?´ vroeg james. ´wat gaat jouw dat aan´, antwoorde lysic. het is hier verboden gebied.

de 2de:

´waarom loop je hier heel de tijd rond?´ vroeg james.
´wat gaat jouw dat aan´, antwoorde lysic.
´het is hier verboden gebied´, zei james.

op welke manier kan je het best schrijven, en waarom

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De tweede leest makkelijker.
Bij de eerste zat ik even te kijken wie: "Het is hier verboden gebied" zei.

Er is trouwens nog een derde mogelijkheid die vaak gebruikt wordt, het gebruik van -
Een "-" om aan te geven dat de ander weer wat zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou je misschien een voorbeeld kunnen geven van het -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, ik zal vanavond wel even een van de boeken waarin ik het gezien heb pakken en het hier dan neerzetten (enig nadeel van die methode is, dat als de dialogen te lang worden, je heel erg goed moet kijken wie wat zegt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@c4th oke bedankt. jij zegt dus eigenlijk dat methode 2 de beste is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het verhaal meeslepend genoeg is,zal dat geen probleem zijn! Want dan verplaats je je in de personen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de twee die je hierboven noemt wel ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok

Andere antwoorden (4)

Ik vind persoonlijk de 2 manier prettiger lezen. Maar dat is dan wel afhankelijk van de lengte van de dialoog.
Als het te lang word is de eerste manier weer prettiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar het dialoog moet toch in heel het boek het zelfde zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja, das waar, je bent een boek aan het schrijven. ff vergeten. Sorry.
Ik wilde dat ik je verder kon helpen, maar meer als mijn persoonlijke mening kan ik je niet geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ga deze vraag even op een schrijversforum stellen
De laatste manier is overzichtelijker en als je dat consequent doet in je boek, kun je zelfs soms volstaan door alleen de tekst te zetten en dan weet de lezer wel dat die ander aan het woord is... Dat komt de levendigheid en leesbaarheid ten goede...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste manier om een dialoog te schrijven hangt er vanaf wat voor sfeer je aan het gesprek mee wilt geven met de lezers.

Manier 2 wordt veelal gebruikt voor een "snel" gesprek, waarin erg rap wordt geantwoord op de ander. De lezer wordt op deze manier echt gefocust op de dingen die gezegd worden.
Op manier 1 zitten er voor de lezer kleine pauzes tussen de gezegde zinnen, omdat er steeds "zei Piet" en "antwoordde Jan" tussen staat. Dit hoeft helemaal niet vervelend te zijn, maar geeft een rustiger sfeer mee.

Ik raad je aan om te kijken naar de manier waarop je wilt dat de lezer het gesprek "voelt". En tevens raad ik je aan om de stijlen in het boek af te wisselen voor een beetje variatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een dialoog niet steeds wilt weergeven met: ....zei James, ....antwooordde Lysic, ......zei James kun je het verhaal het beste beweging meegeven, en de manier waarop ze de dingen zeggen afwisselen. Geef de lezer een beeld van de situatie tijdens het gesprek.

Voorbeeld:
"Waarom loop je hier heel de tijd rond?" vroeg James en hij keek Lysic vorsend aan. "Wat gaat jou dat aan?" antwoordde Lysic en deed uitdagend nog een stap naar voren.
"Het is hier verboden gebied." James hield voet bij stuk. Hij was niet van plan om Lysic te laten merken dat hij best wel geïntimideerd was door hem.