Mag je in een fictief boek een herkenbare persoon gebruiken?

Ik ben een boek aan het schrijven dat ik graag wil laten uitgeven. Ik gebruik hierin een qua uiterlijk en eigenschappen herkenbare persoon, ook verwerk ik waargebeurde herinneringen aan die persoon, maar het einde is echter een soort van fictief (de hoofdpersoon DENKT dat de herkenbare persoon een slechte eigenschap heeft, of dat zo is blijft onbeslist). Het beeld dat wordt geschetst heeft een negatieve lading. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat mag. Het is al heel wat keren gedaan door schrijvers. Zijn de herkenbare personen belangrijk voor het verhaal, dan heet zo'n boek een sleutelroman. Ze hebben wel andere namen dan in het echt. Soms met een knipoog naar de echte naam. Je zou een boek kunnen schrijven over een Amsterdamse bierdrinkende volkszanger die Andries Konijn heet.
Dat er iets ongunstigs over de persoon in staat, maakt die persoon misschien wel boos, maar ook dat mag je doen. W.F.Hermans deed het met verschillende wetenschappers in "Onder Professoren".