Hoe kan je een kinderboek uitgeven?

Ik wil al een lange tijd een manuscript sturen voor een kleuterboek.
Ik heb de tekst, de verhaal, het idee, en een schets van de illustratie.
Helaas ben ik zelf geen geweldige illustrator en vroeg mij af of het ook mogelijk is om een manuscript te sturen zonder dat de illustratie helemaal af is.

Hoe gaat dat precies in zijn werk? Zorgen de uitgevers daarvoor?

Tips en advies welkom

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.schrijvenonline.org/schrijfgids/Kinderboekenuitgeverij%20Nederland

Heb hier al veel gevonden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Zie voor het complete stuk van de uitgever, de link hieronder. Specifiek de illustraties:

Hoe komt een boek tot stand?

Een oorspronkelijk Nederlands boek begint bij een manuscript, dat door de schrijver bij de uitgeverij wordt ingeleverd. Soms heeft de auteur er zelf illustraties bij gemaakt, maar meestal geeft de uitgever een illustrator de opdracht om het boek te illustreren – de meeste schrijvers kunnen niet óók nog goed tekenen. Natuurlijk zijn er ook boeken die geen illustraties hebben, alleen maar tekst. Dat zijn vooral de boeken voor kinderen vanaf een jaar of tien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je een leuk kinderverhaal geschreven hebt, wil je dat natuurlijk uitgeven. Bij het kiezen van een uitgeverij, is het belangrijk om rekening te houden welke genre de voorkeur geniet van de uitgever. Uitgevers van wetenschappelijke boeken gaan bijvoorbeeld geen kinderboeken uitgeven.

Sowieso is het heel moeilijk om een kinderboek uit te geven, meer dan 99% van de boeken die naar een uitgever worden gestuurd, worden uiteindelijk teruggezonden. Zeker als je nog niet bekend bent, is het zo goed als onmogelijk om een kinderboek gepubliceerd te krijgen.

Houd dat je niet tegen, dan kan je eens proberen bij volgende uitgeverijen die gespecialiseerd zijn in kinderboeken. :

■Querido
■De eenhoorn
■Lemniscaat
Maar een nieuwe manier om je boek uit te geven is je kinderboek online te publiceren via print on demand. Zo kan je zelf een kinderboek uitgeven via wwaow.com . Het voordeel is dat ieder boek gepubliceerd wordt, er zijn geen opstartkosten en je bepaalt volledig zelf hoe je boek er uit komt te zien.