Waar kan ik ergens auteursrechten vrije en gratis afbeeldingen downloaden?

Ik heb een boek geschreven waarvoor ik een omslagfoto nodig heb. Nu heb ik gelezen dat zomaar een afbeelding van 't internet 'afplukken' niet is toegestaan.

Weet iemand een bron waar ik (het liefst gratis) auteursrechten vrije afbeeldingen kan downloaden?

Wie weet hierop een antwoord?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Zoek je een bepaald soort omslagfoto?

Het beste antwoord

Je kunt via Google allerlei afbeeldingen vinden die auteursrechtenvrij zijn.

Als je bij Google op afbeeldingen zoekt, kun je bij zoekhulpmiddelen filteren op gebruiksrechten. Filter daar op:
"gelabeld voor commercieel hergebruik".
Het kan echter geen kwaad om deze licentie nog even te controleren. Dat kun je bijvoorbeeld doen door op de afbeelding te klikken en eventueel naar de website te gaan waar de originele afbeelding is te vinden.
SimonV
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt ook op www.morguefile.com, www.freeimages.com en www.rgbstock.com kijken. Moet je ooit wel een account aanmaken, maar dan heb je best wel mooie foto's. Daarnaast moet je ook wel even bij de algemene voorwaarden en de foto zelf kijken welke voorwaarden er aan vast zitten. Bij de een moet je hem bewerken, bij de ander mag je de foto niet alleenstaand plaatsen, dus zul je er iets aan toe moeten voegen, zoals tekst. Goed lezen dus!