Hoe moet ik alle witregels en zo toepassen op een teks?

ik schrijf een boek maar pas vandaag zag ik wat ik miste. overal in echte boeken staan overal witte vlakken van nieuwe alinea's en gesprekken en zo. kan iemand mij een goed voorbeeld geven van hoe dat in zijn werk gaat?

Toegevoegd na 2 uur:
(ik heb even een klein stukje opgeschreven uit mijn boek (een droom)) en ik wil graag even kijken of ik het nu goed heb gedaan.

Ik fiets keihard naar school. Het lijkt alleen of ik niet vooruit kom. Ik trap zo hard als ik kan maar het lijkt alsof mijn botten van rubber zijn en mijn spieren van gelei. Langzaam maar zeker zie ik de school maar ik ben nu al bijna te laat. Dan hoor ik de bel gaan. Oooh shit nu moet ik echt op gaan schieten. Ik stap van mijn fiets af en ren maar naar school, zodra ik binnenben ren ik naar mijn kluisje maar opeens sta ik in een vol klaslokaal.
De leraar zegt boos: ‘ja hallo als we nou allemaal gewoon het lokaal in renden….’
Ik stamel dat ik dacht dat hier mijn kluisje was.
‘nou dat heb je goed verkeerd jongetje, wat is je naam eigenlijk?’. ‘Thomas Davids meneer’ antwoord ik hem. De hele klas moet een beetje grinniken bij het gezicht van de man dat langzaam aan rood aanloopt.
‘ik zal de rector op de hoogte brengen van dit brutale gedrag dit is onacceptabel!’ snauwt de man. ‘en nou wegwezen!’ dondert de stem

dus graag jullie reacties/verbeteringen hierop.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Pak er eens een echt boek bij en kijk hoe ze dat gedaan hebben. Of google op " gebruik witregels" en je krijgt een hoop hits, met name over webteksten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nog op school zit ( gok ik een beetje, omdat je verhaal ook over een scholier gaat), kun je verhaal ook laten lezen door een leraar Nederlands. Hij/zij kan ongetwijfeld goede tips geven over het verbeteren van de tekst, de opzet en het gebruik van leestekens etc.

Succes met je boek!
14 jaar geleden
Je moet zo'n verhaal eigenlijk ook weer opdelen in kleine gebeurtenissen. Persoonlijk heb ik er een erge hekel aan om hele lappen tekst achter elkaar te moeten lezen zonder witregels ertussen.

Bij jouw voorbeeld zou je het dan waarschijnlijk zo kunnen doen:

Ik fiets keihard naar school. Het lijkt alleen of ik niet vooruit kom. Ik trap zo hard als ik kan maar het lijkt alsof mijn botten van rubber zijn en mijn spieren van gelei.

Langzaam maar zeker zie ik de school maar ik ben nu al bijna te laat. Dan hoor ik de bel gaan. Oooh shit nu moet ik echt op gaan schieten. Ik stap van mijn fiets af en ren maar naar school, zodra ik binnenben ren ik naar mijn kluisje maar opeens sta ik in een vol klaslokaal.

De leraar zegt boos: ‘ja hallo als we nou allemaal gewoon het lokaal in renden….’
Ik stamel dat ik dacht dat hier mijn kluisje was.
‘nou dat heb je goed verkeerd jongetje, wat is je naam eigenlijk?’. ‘Thomas Davids meneer’ antwoord ik hem. De hele klas moet een beetje grinniken bij het gezicht van de man dat langzaam aan rood aanloopt. ‘ik zal de rector op de hoogte brengen van dit brutale gedrag dit is onacceptabel!’ snauwt de man. ‘en nou wegwezen!’ dondert de stem

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus je deelt het op in dat je naar school fietst, dat je bij school aankomt, en dat de leraar boos op je is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar witregels worden ook wel eens gebruikt om van een ene gebeurtenis naar een andere gebeurtenis te springen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dat doen ze zo toch ook?