Welke gebeurtenissen beschrijft Gūnter Grass in de verhalen van zijn boek Mein Jahrhundert?

Mein Jahrhundert. Nederlandse titel: Mijn eeuw.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik probeer de aquarellen van G.Gr. te relateren aan de verhalen. De aquarellen worden op dit moment geëxposeerd bij Kunstlocatie Würth in Den Bosch. En ja... Het zijn er honderd !!!

Toegevoegd na 18 uur:
Het eerste verhaal gaat over 1900. Het boek sluit af met het jaar 1999. Ook de aquarellen vermelden dezelfde jaartallen. Dus: honderd in het totaal.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wil je ze alle honderd weten?
Antoni
10 jaar geleden
Op http://de.wikipedia.org/wiki/Mein_Jahrhundert staan er (in het Duits) acht in het kort beschreven.
Antoni
10 jaar geleden
N.B.: Op verschillende websites staat dat het er 99 zijn: je schrijft dat het er 100 zijn. Ik weet overigens niet wat het juiste aantal is...

Het beste antwoord

"Door de ogen van telkens weer andere mensen vertelt Günter Grass over grote gebeurtenissen en ogenschijnlijke onbenulligheden, over technische uitvindingen en wetenschappelijke ontdekkingen, sportieve en culturele prestaties, grootheidswaan, vervolging en moord, oorlog en catastrofen, en over telkens weer een nieuw begin."

Toegevoegd na 6 minuten:
Op http://de.wikipedia.org/wiki/Mein_Jahrhundert staan er (in het Duits) acht in het kort beschreven.

Toegevoegd na 4 dagen:
In de uitgebreide boekbespreking op deze website http://users.skynet.be/lit/grass.htm staan ook nog verschillende verhalen kort beschreven of genoemd. Helaas niet allemaal en helaas niet in chronologische volgorde, maar de informatie kan toch handig zijn. De informatie is wel in het Nederlands.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn er echt honderd. Het eerste verhaal beschrijft 1900 (de eerste aquarel gaat over de bokser opstand in China: een afgeknipte Chinese staart) en het laatste verhaal beschrijft 1999 (deze aquarel laat 2 skaten de achterkleinkinderen van G.Gr. zien).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de bijdrage!