wat is een literaire thriller?

wat betekend literaire thriller? wanneer noem je een verhaal literaire thriller?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

Als het niet een eenvoudige detectiveroman is waarin het puur gaat om wie het gedaan heeft, maar wanneer de karakters van de meespelende personen beschreven worden en bijzaken en omstandigheden er ook toe doen dan kan het een literaire thriller zijn.
Amadea
10 jaar geleden
De term "literatuur" wordt in pregnantere zin het vaakst tegenover lectuur gesteld. In die betekenis zou literatuur de "hoge, elitaire" vorm en lectuur de "lage, plebejische" vorm van teksten aanduiden. Daar waar literaire auteurs vaak een boodschap op artistieke wijze willen overbrengen, zijn schrijvers van lectuur gericht op het schrijven van teksten die vooral ter ontspanning gelezen worden. Toch is wat tot de literaire canon gerekend wordt slechts een consensus en kunnen auteurs van wie het werk in een eerdere periode nog tot literatuur werd gerekend uit deze canon verdwijnen, en andersom.
Bron: Wikipedia

De term ‘literaire thriller’ zorgt wel eens voor verwarring. Romans die dit etiket opgeplakt krijgen behoren namelijk lang niet altijd tot de literatuur en hoeven eigenlijk aan slechts twee voorwaarden te voldoen: ze moeten in een redelijke stijl geschreven zijn en een optimale spanningsopbouw kennen. Knap genoeg, maar te weinig om het predikaat ‘literair’ te verdienen; juist omdat ze in sterke mate draaien om een plot, zullen deze romans na het omslaan van de laatste pagina een lege huls blijken en niet in aanmerking komen voor herlezing. Romans die met recht én ‘literair’ én ‘thriller’ genoemd mogen worden, dat zijn er maar weinig. In Babylon van Marcel Möring is een van de boeken die die titel wél verdient.
Bron: Marleen Louter, 17 april 2011