Wat is de titel van dit jeugdboek?

Ik ging vroeger wekelijks naar de bieb voor boeken. Ik heb toen ik tussen de 9 en 12 jaar was (1990 - 1993) een keer een heel spannend boek meer naar huis genomen.

De voorkant en achterkant was heel normaal. Commerciele kaft, met op de achterkant een omschrijving van een verhaal wat in dat boek zou staan (geen idee meer, wellicht over een tweeling of twee vrindinnen). Vervolgens, na 3 paginas en midden in een zin, houdt het verhaal abrupt op.. dan staat er zoiets als "stop, lees niet verder" dit is niet het boek wat je denkt dat je gekocht hebt..." vervolgens komen er nog een aantal waarschuwingen en daarna begint er een enorm spannend en "geheim" verhaal.

Het verhaal was soms doodeng (vond ik) en een stuk wat ik me nog DENK te herinneren is dat er een slagerij was waar mensenvlees in de worsten werd verwerkt.. maar het is allemaal heel vaag in mijn herinneringen.

Wie weet de titel of auteur?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
grappig, ik heb hetzelfde boek gelezen! die slagerij met mensenvlees in worst doet me denken aan een verhaal van Roald Dahl, maar dat is het vast niet.
ben benieuwd naar het antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben blij dat er 'herkenning is, goed nieuws! kun je je misschien meer gebeurtenissen uit het boek herinneren zodat ik een verfijndere zoekopdracht kan invoeren?
Antoni
10 jaar geleden
Ik ben ook benieuwd naar het antwoord! Lijkt mij een heel leuk boek om eens te lezen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee sorry anique! ik heb zo verschrikkelijk veel gelezen als kind dat verhalen soms door elkaar zijn gaan lopen helaas :)
Zba1983
9 maanden geleden
Ik weet niet of je het boek ondertussen hebt gevonden, maar ik heb het in die tijd ook gelezen en ben er nu wanhopig naar op zoek.
Amadea
9 maanden geleden
Kan jij dan wat meer informatie over wat zich in dat boek afspeelt geven, Zba1983? Gaat het over twee meisjes, wat doen ze, wat is de clou van het verhaal?
Zba1983
8 maanden geleden
Het geheim verhaal ging over iets totaal anders dan wat beloofd was.
Dus het ging helemaal niet meer over die twee meisjes (of 1 meisje). Er begon gewoon een nieuw, eng verhaal (terwijl het beloofde verhaal gewoon een simpel, vrolijk avontuur ging zijn). In het enge verhaal kwam een griezelige oude dame voor, dat weet ik nog. Op het einde verdween die in een schilderij, waarop je haar nooit zag bewegen maar als je wegkeek en terug stond ze op een andere plek op het schilderij. En het mocht aan niemand doorverteld worden.

Antwoorden (1)

Misschien dit boek?

Knettergekke verhalen vol venijn / Paul Jennings ; vert. [uit het Engels] door Anne Klein
Jaar: 1992
Auteur: Paul Jennings (1943-); Anne Klein
Inhoud:
Negen verhalen die gewoon beginnen, maar plotseling erg griezelig worden. Vanaf ca. 12 jaar.
Uitgever: Heemstede : Altamira
126 p. ; 23 cm
Vert. van: Quirky tails. - Puffin Books, 1987
ISBN: 90-6963-194-6 geb.
Trefwoord: griezelverhalen
Leeftijd: Jeugd fictie; 12-15 jaar

Informatie:
Negen verhalen die alle heel gewoon beginnen maar door een onverwachte wending een griezelig of absurd einde krijgen. Ze doen Roald Dahl-achtig aan. De verhalen zijn 7 tot 18 blz. lang en vertonen vaak een verhaal-in-een-verhaal of een flashback-constructie waardoor snelheid wordt verkregen. De schrijver weet de aandacht vast te houden. Vijf stories zijn in de ik-vorm geschreven. Het boek is door z'n onderwerpkeuze niet geschikt voor jongere kinderen. Brede bladspiegel met ruime boven- en ondermarge en smalle zijmarges. Geen illustraties. Het kaft is wit met in het zwart de titel en in bruin de schrijversnaam met daaronder een karikaturale illustratie van een van de verhalen (keelklachten): een wijd opengesperde mond met daarin een gezichtje. Dit geeft een goed beeld van de inhoud. Vanaf ca. 12 jaar.

NBD/Biblion T. van den Akker-Westerbeek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik weet niet of dit het juiste antwoord is -dat moet de vraagsteller maar zeggen-, maar het is in ieder geval een leuke suggestie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hele goede suggestie, maar helaas niet het boek wat ik bedoelde. In "mijn" boek loopt er maar 1 verhaal. ik ga verder googlen!