In welke mate is wikipedia even betrouwbaar als de British Encyclopedia?

Uit een artikel bleek dat er vrij frekwent bewust foute artikels in wikipedia voorgesteld werden, ondanks de evaluatie van de schrijver.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn ervaring met Wikipedia is dat bij grote artikelen de informatie wel betrouwbaar is. Echter bij kleine artikelen ben ik vaak tegen gekomen dat de informatie niet klopt. Het zit hem vaak in de kleine details zoals jaartallen etc. The Ecyclopedia Britanica word samengesteld door extreem hoogopgeleide academici het lijkt mij sterk dat in zo'n hoogwaardig werk enige fout zit. Dat wil niet zeggen dat Wikipedia nutteloos is. Er staat namelijk veel meer informatie in dan dat de Encyclopedia Britanica kan bevatten. Mijn aanrader is wel gebruik Wikipedia met mate. Gebruik het nooit voor het schrijven van een stuk of iets dergelijks maar het is wel nuttig om voor jezelf feitjes op te zoeken. Maar neem vooral de details niet over want dat kan best wel eens niet kloppen. Daarbij wil ik ook nog toevoegen de Engelse Wikipedia bevat over het algemeen meer grotere en betere artikelen. Dus als je het niet erg vind om engels te lezen ga naar de Engelse Wikipedia!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is een onderzoek gedaan over de betrouwbaarheid van Wikipedia in vergelijking met Britannica. Zie hieronder. De conclusie was dat beiden ongeveer even betrouwbaar zijn. Dat verbaast mij trouwens nogal!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit artikel komt uit december 2005. Enig idee of de betrouwbaarheid sindsdien is veranderd?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Encyclopedia Brittanica is nu ook begonnen met het toestaan van "user generated content" op hun website. De betrouwbaarheid zal daarmee niet toenemen!
Wikipedia is een vrije encyclopedie, mag door iedereen gebruikt en gewijzigd worden, maar wat het onderzoek aantoont wil eigenlijk alleen zeggen dat mensen die er de ballen verstand van hebben (in de meeste gevallen) geen artikel zullen aanvullen of wijzigen. Zegt dus niet alleen iets over wikipedia, ook het zelfinzicht van de gemiddelde mens! ;)