Mag alles wat ik op internet google/ vindt zomaar verwerken in een boek?

Og moet hier toestemming voor gevraagt worden aan de betreffende internetsite?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat mag zeker niet zomaar. Je moet de bron vermelden en aangeven dat je het citaat nodig hebt. Zie bijgevoegde link voor een goede uitleg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Altijd eerst kijken of er copyright op de informatie staat. Anders vragen of je het mag gebruiken en de bron vermelden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt inderdaad alles informatie die je vindt verwerken in een boek.Bij directe citaten moet je wel voor een goede bronvermelding zorgen en het citaat moet een doel hebben. Vreemd genoeg heb ik op wikipedia toch wel eens gelazer gehad met iemand die dacht dat hij een copyright had op de informatie op zijn site. De verwijzing naar die site was door een andere gebruiker verwijderd). Aangezien ik nog geen letter van zijn tekst had gebruikt was dat nogal onzinnig c.q. kleinzielig. Ik lees namelijk graag ook de publicaties van origineel onderzoek voordat ik informatie van een site gebruik. Als ik dan nog een Diederik Stapel heb getroffen dan was de misinformatie in ieder geval niet mijn schuld.
Als een service aan de lezer is het wel goed om ook informatiebronnen te vermelden. Het zou kunnen dat je de informatie van je bron ook niet helemaal correct weergeeft.
Parafraseren is op zich het lastigste, omdat ook het overnemen van de ideeën van een ander plagiaat is. Daarom is het goed om bij parafraseren ook de bron van de het idee te citeren. Bij wetenschappelijke publicaties wordt dat gezien als plagiaat, maar ik weet niet of het bij een roman van Dan Brown ook geldt. Zonder het te weten ben ik hier op een grote rechtszaak gestuit over deze kwestie.