Waarom heeft de letter i een puntje?

Kan het niet verder zonder dat puntje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja waar je je al niet druk om kunt maken...ik vind de i wel wat hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat is???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een puntje

Het beste antwoord

Dan is het lastigde I te onderscheiden van de l

en kan je de U en W niet meer uit elkaar houden in geschreven Duits.

En natuurlijk kan je dan de puntjes niet meer op de i zetten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het Turks heeft een i met een puntje en ook een i zonder puntje, maar die laatste klinkt dan als "uh".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een i zonder puntje er hetzelfde uitziet als een l.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben ook een 'i' zonder punt. Maar die noemen we een 'l'.

Het antwoord is dus; neen.

Je zou verwarring krijgen met de kleine letter 'L'. De Hoofdletter 'I' is soms al moeilijk te onderscheiden van de 'l' ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben het z.g. Latijnse schrift, dat betekent dat de Romein en de i hebben bedacht. Waarschijnlijk om het verschil met I duidelijk te laten zien. Ik weet het niet, vraag het eens aan iemand die Sanskriet kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan klopt het spreekwoord niet meer:
"De puntjes op de i zetten"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kun je nog wel puntjes zetten,maar nooit meer op de i!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of ga in engeland wonen, then you can still cross your T s.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De .. op de i +
Het puntje is er in de middeleeuwen opgezet omdat in het schoonschrift van die tijd de n, m, u en i erg op elkaar leken: dunne lijnen schuin omhoog, dikke lijnen vertikaal naar beneden. Een woord als (bv.) 'minimum' werd dan een onleesbare reeks zigzaggen. De puntjes op de i brachten daar wat orde in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat zie je vaak als je Duits schrift ziet, dan is het haast niet leesbaar meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het 'factur'? ja, vreselijk! X-D
Sommige alfabeten hebben het i ook zonder een puntje. Ik denk daar vandaan dat het letter i met een puntje heeft om onderscheid van te maken...