Op 20 december 1812 kwam het eerste sprookjesboek uit van de gebroeders Grimm. Nu 200 jaar later worden de sprookjes, in boek en film, wereldwijd nog steeds goed verkocht.  Het eerste sprookjesboek van Wilhelm en Jacob Grimm verscheen vlak voor de kerst van 1812.

Nu 200 jaar later wederom vlak voor de kerst laat Google wereldwijd op bijna elke homepage het sprookje zien van Roodkapje in een geanimeerd logo verhaaltje.
De Nederlandse vertaling van de Sprookjes van Grimm is gebaseerd op de laatste oorspronkelijke editie. De laatste editie was de zevende herziende uitgave van de twee broers.

Het oorspronkelijk Duitse boek: “Kinder- und Hausmärchen” (Children's and Household Tales) bevat nu 201 sprookjes. Het is het best verkochte Duitse boek ooit, een succesverhaal als een sprookje.

Er waren eens twee broers …….. en zij leefden nog lang en gelukkig. Maar de twee broers leefden geen 200 jaar en hebben dit overweldigende succes maar gedeeltelijk kunnen meemaken.
Eerste editite sprookjes
De eerste editie van  “Kinder- und Hausmärchen” verschijnt in 1812 in een oplage van900 stuks bij de Berlijnse uitgever Georg Andreas Reimer. Er staan 86 verhalen in het boek. De sprookjes zijn geen waargebeurde oorspronkelijke volksvertellingen, de vertellers van de sprookjes zijn intellectuele vrouwen, zoals Marie en Dortchen Hassenpflug uit Kassel en Friederike Mannel uit Allendorf. Johann Friedrich Krause een gepensioneerde man zorgt voor de mannelijke inbreng bij de sprookjes. De eerste oplage verkoopt slecht en men is niet enthousiast, de sprookjes hebben een droge verteltrant en zijn niet kindvriendelijk.

Toegevoegd na 5 minuten:
In 1683 zag Charles Perrault zicht genoodzaakt zijn functie, onder de oorspronkelijke waarde, te verkopen. De directe aanleiding daarvoor was het overlijden van een zeer invloedrijk man, die Perrault steeds had gesteund. Daarmee verloor hij aan invloed, maar zijn rol was nog niet uitgespeeld. Hij besloot zich terug te trekken en zich te wijden aan de opvoeding van zijn kinderen en aan zijn schrijverschap. Het werd een zeer productieve periode, waarin hij - zoals later zal blijken -, zijn belangrijkste werk schreef.De sprookjes van PerraulNaast allerlei andere werken, schreef Perrault in deze tijd aan zijn sprookjes. De belangstelling voor sprookjes nam in deze tijd zeer toe, vooral ook onder de dames aan het hof. Maar eigenlijk was het schrijven van sprookjes voor literatoren in die tijd ver beneden hun stand.
Dus grimm waren niet de eerste sorry
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het eerste Europese verhalenboek waar sprookjes in staan is het boek van Giovanni Francesco Straparola, Le piacevoli notti (de fijne nachten), dat tussen 1550 en 1553 voor het eerst werd uitgegeven.

Perrault heeft veel van zijn sprookjes aan Straparola ontleend.

Als eerste 'dedicated' sprookjesboek geldt 'Lo cunto de li cunti overo lo trattenemiento de peccerille' (Het verhaal der verhalken, of vermaak voor de kleintjes) ( 1634 en 1636) van Giambattista Basile, ook bekend als de Pentamerone, hoog geprezen door de Grimm broertjes.

Wanneer het eerste niet-Europese sprookjesboek uitkwam is moeilijk in te schatten, mede ook vanwege het ontbreken van een definitie.
rose