Hoe komt het dat zo veel mensen boeken gaan schrijven?

Vandaag weer een aantal vragen gezien van mensen die boeken willen schrijven. Ook hoor je veel BN'ers (niet-schrijvers) die een boek gaan schrijven. Hoe komt dat toch, is het een rage ofzo? Kan iedereen een goed boek schrijven of heb je er aanleg voor nodig? En is er wel markt voor zo veel boeken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Maar heel erg weinig mensen kunnen boeken schrijven die een beetje te lezen zijn. Veel BN'ers huren ghostwriters in om ze te helpen, of om zelfs het hele boek te schrijven.
Maar zelfs dan is het meestal niet te pruimen.
Schrijven is een vak.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 jou vak?
AWM
14 jaar geleden
Ik schrijf veel, maar dat is niet mijn vak. Je zou erbij in slaap vallen, als je wist wat ik schreef :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh vertel..ik hou van mijn nachtrust;-)
AWM
14 jaar geleden
Nou nee. En is ook echt niet boeiend, hoor...
Het is net zoiets als een standbeeld voor jezelf oprichten. Als je een boek hebt geschreven kom in je de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag en ben je vereeuwigd. Het doet er dus niet toe of er een markt voor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verkoopt,deze boeken.De mensen zijn nieuwsgierig naar wat de schrijver/ster te vertellen heeft.Het zijn tenslotte bekende Nederlanders en weten van het succes van hun collega's.Met andere woorden:Kassa!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hoop van dit soort boeken zijn geheel of gedeeltelijk autobiografisch. Mensen die een boek gaan schrijven hebben vaak iets meegemaakt in hun leven en willen dit van zich af schrijven. Daarna hebben ze het gevoel dat ze door het uitbrengen van dit boek anderen kunnen helpen.
BN'ers willen waarschijnlijk vertellen over hun leven als BN'er.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Redenen om een boek te schrijven zijn divers, laat ik beginnen met het feit dat een ieder zo zijn eigen beeld heeft van een 'goed' boek. Voor BN-ers kan het schrijven van een boek gericht zijn op commerciële doeleinden, meer aandacht, publiciteit, realiseren van meer boekingen, meer inkomsten.. Het kan ook zijn dat BN-ers door een bepaald specialisme in de bekendheid zijn gekomen en ondersteunen dit specialisme met een vergelding 'voor de eeuwigheid'. Het kan ook een bepaald gevoel zijn uit idealisme of eigenlijk simpelweg een 'droom' nastreven. De populariteit komt denk ik door de individualisering en zeker omdat deze mensen hun eigen handelsmerk zijn kunnen zij het idee hebben unieke situatie te hebben meegemaakt, terwijl we uiteindelijk allemaal mensen blijven. Ik heb het idee dat vele mensen de illusie hebben dat hun leven nergens mee te spiegelen valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt graag dat jouw opvatting, mening de wereld bereikt. Of jouw fantasie. Je wordt daarmee ook onsterfelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf ook een boek geschreven en die is ook op de markt gekomen. Niet omdat een rage is want ik schrijf al sinds mijn 13e (ben nu 20) en vind het gewoon heel erg leuk. Je moet er wel aanleg voor hebben want het is niet niets om een boek kloppend en leuk te maken en je moet ook goed zijn in taal (tenminste, ik moest mijn eigen boek redigeren). Creativiteit is een must! Er is wel markt voor zoveel boeken, want er zijn ook veel genres. Uiteraard zijn er maar een gering aantal schrijvers dat echt 'beroemd" wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze vinden het leuk, ze willen dan later beroemd worden, ze willen met beroemde personen praten later, ze willen misschien wel later een interview! Zie: allerlei redenen om een boek te schrijven!