Kan ik een oud boek (+-85jaar) horizontaal in een vitrinekast op mijn kamer bewaren ?

Ik heb een oud boek van voor WWII, dit heb ik al enige tijd in bezit, ik ben recent verhuist naar een studenten studio, ik weet dat het kwa luchtvochtigheid en temperatuur niet echt oke is, hij ligt een jaartje plat in de vitrine en nu merk ik op dat de kaft boven en onder omhoog aan het buigen is :( blijft dit doorgaan tot hij scheurt? moet ik hem zo snel mogelijk verplaatsen ( hoort helaas mooi bij rest v/d colectie in kast ) of kan het verder niet zo'n kwaad ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Plat liggend bewaren is verreweg het beste. Als de kaft toch krom trekt, kan je er het beste een ander boek bovenop leggen, een telefoonboek bijvoorbeeld. Zorg dan wel dat je de band vrij houdt, zodat alleen de bladen plat liggen. Zo bewaar ik ook kwetsbare boeken. Als je het staande zou bewaren zakt het uit de kaft, dus begin daar niet aan!

Toegevoegd na 1 dag:
Haast vergeet ik te melden dat je het boek juist heel goed in de vitrinekast kunt bewaren, daar is de temperatuur/luchtvochtigheid iets stabieler dan er buiten..Gezien het feit dat het een studentenwoning is, vermoed ik dat de luchtvochtigheid eerder te hoog is dan te laag ( douches en koken etc.) Je zou mij dat geval eventueel een bakje rauwe rijst in de kast kunnen neerzetten, al dan niet aangevuld met een flinke schep zout. Af en toe verversen. Zou het juiste te droog zijn in de kamer, dan gewoon een paar planten neerzetten ( en water geven),of met de plantenspuit een fijne nevel om je heen spuiten. Niet in de kast, allicht.