hoe neem ik de stappen over van een boek, waar iets beschrijvend is geschreven (betere uitleg, bij extra uitleg)

ik ben erg slecht in dingen beschrijven (bij boek, zoals aragon, harry potter), nu heb ik een idee om bij stukken waar iets wordt geschreven, dit in stappen te zetten (een soort handleiding te maken)

sorry voor de vage vraag ik hoop dat jullie het snappen.

Toegevoegd na 13 minuten:
ik wil graag beschrijvend leren schrijven. dat doe ik met behulp van andere boeken. ik zoek daarin een stuk waar alles beschrijvend is beschreven (dus zonder praten). dan heb ik een stuk gevonden en wil ik in stappen opschrijven hoe de schrijver het zo heeft opgeschreven.

Toegevoegd na 14 minuten:
dus eigenlijk wil ik beschrijvend leren schrijven met behulp van andere boeken, als ik dan zo'n stuk heb gevonden wil ik van de stappen een handleiding van maken, maar hoe doe je dat

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik nie snappen nie. Sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wil graag beschrijvend leren schrijven. dat doe ik met behulp van andere boeken. ik zoek daarin een stuk waar alles beschrijvend is beschreven (dus zonder praten). dan heb ik een stuk gevonden en wil ik in stappen opschrijven hoe de schrijver het zo heeft opgeschreven. misschien is het zo duidelijker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals in je vraag met die draak: dat je schematisch opschrijft wat je beeldend wil gaan beschrijven en hoe je dan van je lijstje tot een mooie beschrijving komt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja oke, maar ik wil dus echt aan de hand van een ander boek precies de stappen die die schrijver heeft gemaakt overnemen (zo zeg je dat dus, weet ik het eindelijk)

Antwoorden (2)

Hallo Youris,
Ik heb het idee dat de meeste schrijvers dat niet aan de hand van een soort handleiding doen, maar het 'uit hun mouw schudden'. Ze stellen dus wel een soort 'raamwerk' op voor hun verhaal, maar de beschrijvingen fantaseren ze uit het blote hoofd bij elkaar. Tenminste, dat is wat ze zeggen...

Je kunt jezelf daar wel in oefenen door b.v. mee te doen met schrijversworkshops, waar je onder tijdsdruk een verhaal in elkaar flanst rond een bepaald thema en dan elkaar's werk kunt beoordelen samen met een ervaren schrijver. Het is een beetje eng maar ook erg leuk, omdat je allemaal in het zelfde schuitje zit. In jouw genre wordt dit soort workshops b.v. georganiseerd rond de Elf Fantasy Fair, Castlefest en de Midwinterfair. Probeer het eens een keertje uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door jezelf te oefenen in het abstracter uitdrukken.

Bibliotheek staat vol met boeken over schrijfvaardigheid, tekststructuur, retoriek (al is dat al meer de spraakkunst) en opbouw van tekst.

Wil je er goed in worden (oefenen) dan komt een goed woordenboek ook van pas.

Concrete titels van (aanraders) van dat soort boeken heb ik helaas niet voorhanden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Realiseer trouwens dat door het stellen van deze vraag het je in ieder geval is gelukt om je probleem te beschrijven, zij het wat uitgebreid.

Korter (bondiger) vragen stellen en 'feeling' krijgen in het goed genoeg beantwoorden: blijven oefenen!